Trio Con Brio

Soo-Jin Hong, violin

Soo-Kyung Hong, cello

Jens Elvekjær, klaver

Den dansk/koreanske klavertrio består af søstrene Soo-Jin Hong, violin, Soo-Kyung Hong, cello samt den danske pianist Jens Elvekjær. De tre musikere dannede trioen i Wien i 1999.

Trio con Brio vandt i marts 2001 2. pris i den første internationale Joseph Haydn Kammermusikkonkurrence i Wien, Østrig og i februar 2002 l. prisen samt dansk komponistforenings specialpris i DRs Kammermusikkonkurrence. I maj 2002 vandt de tre musikere 2. pris i den 7. internationale kammermusikkonkurrence "Premio Trio di Trieste" i Trieste, Italien.

Trioen har bl.a. optrådt i Copenhagen Summer Festival, Århus Sommer Festival, Seoul Arts Center i Korea, i Mozartsaal i Konzerthaus i Wien, Kölner Philharmonie, Tivolis Koncertsal, Radiohuset og Nationalmuseet, Kbh.

I efteråret 2002 havde trioen mere end 60 engagementer i Danmark, bl.a. i Tivolis Koncertsal, i Det Kgl. Bibliotek, i Musikhuset, Århus samt koncerter i Harrogate International Festival i England, Budapest, Ljubljana, Sejong Arts Centre i Seoul og Samcheok, Korea, Wien, og en turné i Rumænien med Beethovens Triplekoncert.

Trioen har studeret kammermusik hos Alban Berg Quartett, Frans Helmerson, Mihaela Martin og Ferenc Radosc, og de tre musikere er desuden uddannet på Musikhochschule i Wien, på Mozarteum i Salzburg og på musikkonservatorierne i Århus og København.

Program ved koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening

Mozart: Trio i B-Dur, KV 502

Dvorak: Trio op. 90, e-mol, "Dumky"

Beethoven: Trio op. 87, "Ærkehertugen"

Diverse avisnotitser

Danske Trio con Brio vinder igen. Politiken 15. september 2002 ...

BBC SIGER MAN IKKE NEJ TIL (artikel, Berlingske Tidende 17.01.03)
Den dansk-koreanske klavertrio Trio Con Brio's koncert på Arbejdermuseet
i Rømersgade 22 i København, søndag formiddag, udsendes direkte på BBC og
streames på www.bbc.co.uk/radio3, men sendes også forskudt på DR om
eftermiddagen

Bibliografi

Soo-Jin Hong

Soo-Jin Hong har vundet mange nationale og internationale priser, bl.a. 2. pris i den internationale Demidovski Violinkonkurrence, Ekaterinburg, Rusland, 2. Mercure Konkurrencen, Wien, Østrig, l. pris i Solistenauswahl på Wiener Musikhochschule, 3. pris i den internationale Johannes Brahms Konkurrence i Østrig og Grand Prix, l. pris i den 11. Seoul Young Artists Music Competition og senest i februar 2002 l. pris og dansk komponistforenings specialpris for moderne musik i DR's kammermusikkonkurrence.

Soo-Jin Hong har optrådt både som solist og i recitals i Korea, Japan, Kroatien, Østrig, Danmark og Tyskland. Har optrådt som solist med Moscow Symphony Orchestra, forskellige kammerorkestre i Moskva og St. Petersborg, Russian Philharmonic Orchestra, KBS (Korean Broadcasting System) Orchestra, Savaria Symphony Orchestra, Ungarn. Hochschul-Sinfonietta, Wiener Musikhochschule og Janacek Chamber Orchestra, Ostrava, Tjekkiet. Har givet koncerter bl.a. i Seoul Arts Center, KBS Concert Hall i Seoul, i Mozart Saal i Konzerthaus i Wien, i Grand Hall i Moscow Conservatory, Moskva og ved 1999 Young Promising Artists Series, Seoul, Korea.

Soo-Jin Hong er uddannet på Wiener Musikhochschule hos prof. Dora Schwarzberg, i Køln hos prof. Michala Martin og Alban Berg Quartett. Har desuden deltaget i masterclasses hos Abram Shtern, Felix Andrievsky og Zakhar Bron.

Soo-Kyung Hong

Soo-Kyung Hong har vundet talrige priser i internationale konkurrencer både kammermusiker, l. pris i Solistenauswahl på Wiener Musikhochschule, l. pris i den Internationale Johannes Brahms Konkurrence i Østrig, i marts 2001 2. pris i Den l. Internationale Haydn-Wettbewerb i Wien, i oktober 2001 Casalsprisen ved Rostropowitsch-konkurrencen i Paris og senest i februar 2002 l. pris og dansk komponistforenings specialpris for moderne musik i DR's Kammermusikkonkurrence.

Soo-Kyung Hong har optrådt i Ljubljana, Slovenien, i Schubert- og Mozart-Saal i Konzerthaus i Wien, i Seoul Arts Center, KBS Concert Hall i Korea og på Festival d'Ile de France. Har derudover optrådt som solist med Wiener Jeunesse Orchester, Russian Philharmonic Orchestra, Korean Broadcasting Symphony Orchestra. Vienna Academy Chamber Orchestra, Miskolc Philharmonic Orchestra og Janacek Chamber Orchestra.

Soo-Kyung Hong studerede hos prof. Angelica May på Wiener Musikhochschule hos Frans Helmerson, på Kölner Musikhochschule og derefter i Kbh. i solistklassen hos Troels Svane. Soo-Kyung Hong har desuden studeret kammermusik på Kölner Musikhochschule hos Alban Berg Quartett. Har deltaget i masterclasses med bl.a. Mstislav Rostropovitch, Janos Starker, Ralph Kirschbaum og Steven Isserlis.

Jens Elvekjaer

Jens Elvekjær har en omfattende koncertvirksomhed både i Danmark og i blandet og har vundet talrige internationale priser både som solist og kammermusiker. Engagementer i 2001/2 inkluderer bl. a. optrædener ved Tivolis Mozart-Festival, i Copenhagen Summer Festival, i Seoul Arts Center Chambermusic Festival, Korea, i den Internationale Kammermusikfestival i Korsholm, Finland med navne som Frans Helmerson. Mihaela Martin, Isabelle Faust, Patrick Demenga og Ysaye-Quartet, som solist med Ålborg Symfoniorkester i Beethovens 5. Klaverkoncert, i l. DR-KlaverFestival 2001 festivaler i DK. Desuden er han inviteret til at give solorecital i Tokyo, Japan i 2002.

Jens Elvekjær vandt den 2. Nordiske Pianistkonkurrence, l. pris i Brahms-Wettbewerb i Østrig, 2. pris i den internationale klaverkonkurrence "Ciudade de Ferrol" i Spanien, i marts 2001 2. pris i den l. Internationale Haydn-Wettbewerb i Wien og senest i februar 2002 l. pris og dansk komponistforenings specialpris for moderne musik i DR's Kammermusikkonkurrence.

Jens Elvekjær har optrådt med mange solokoncerter og recitals i bl.a. Copenhagen Summer Festival, i Tivolis Koncertsal, København, i operaen i Ljubljana, Slovenien, i Chopinselskabet, på Fanøfestival, i Beurs van Berlage, Amsterdam, i Mozartsaal, Konzerthaus og Bösendorfer Saal i Wien. på Festival für junge Solisten, Solingen, Tyskland, "Seoul Arts Centre" og "Richard Wagner Society" og i Brahms Gesellschaft i Østrig og på Festival d'Ile de France. Har derudover optrådt som solist med forskellige danske orkestre. Repræsenterede Danmark ved den første Skandinaviske Klaverfestival i 1996. Regelmæssige optrædener på radio i Danmark og Østrig.

Jens Elvekjær er uddannet hos prof. John Damgaard på Det jyske Musikkonservatorium og efter sine studier i Danmark studerede han i Østrig først i Wien hos prof. Leonid Brumberg på Konservatorium der Stadt Wien og derefter i Salzburg på Hochschule für Musik "Mozarteum" hos prof. K. H. Kämmerling. Jens Elvekjær har desuden studeret kammermusik på Kölner Musikhochschule hos den højt estimerede Alban Berg Quartett og har derudover arbejdet intensivt med Lazar Berman i Firenze og hos Ferenc Radosc i Budapest.

Anmeldelser

Fabelagtigt kammerspil

Besnærende: Ensemblet Trio Con Brio spillede med livfuldhed og nerve ud i mindste nuance ved koncerten i Tivoli.

Mozarts Trio i C-dur (KV 548) indledte lyst og elegant torsdagens koncert i Tivolis Koncertsal, der kunne prale af at have den enestående trio ved navn Trio Con Brio på programmet - vinderne af blandt andet 1. prisen samt: Dansk Komponistforenings Specialpris februar 2002 i DRs Kmmermusikkonkurrence Den dansk/koreanske trio, der allerede siden dannelsen i 1999 har haft en betydelig koncertvirksomhed bag sig også i udlandet, overraskede endnu en gang med et sjældent livfuldt spil, der kom til at præge samtlige opførelser: Den allerede nævnte Mozart-trio formede et helt igennem besnærende musikalsk væsen, så det lå lige for at lade sig rive med i musikkens graciøse balanceakt.
Livet, der piblede frem i hver en afkrog af såvel de to hurtige ydersatser som den sangbare andantesats i midten, fortsatte med at forvandle musikken, så den fik nerve og nær-vær i Dvoraks Trio i f-mol (opus 65), hvor musikaliteten fik lov at boltre sig i de farvestrålende fire satser. Det ofte ganske dramatiske sam-spil mellem de tre musikere imponerede i kraft af musikernes enige håndtering af samtlige parametre i musikken. Der opstod nærmest en magisk balance - blændende som i de dynamiske og harmonisk udfordrende hurtige satser med et spil af overraskende betoninger og helt igennem betagende som i den mere eftertænksomme langsomme tredjesats, hvor celloen indledte med sit tema efterfulgt med smuk overgang af violinens modtema.
Ligeledes var melodiføringen så fint afbalanceret at man spidsede ører ud i mindst nuance af musikken også i Elvekjærs blødt strømmende klaverspil "en formning af melodiens fraser, som i høj grad også trådte frem i opførelsen af Schuberts B-dur-trio (opus 99).
Musikernes musikalske intention smeltede sammen i én koncentreret men samtidig tilsyneladede fuldstændig frit udfoldende fortolkning, som var det brillante musikalske forløb den .naturligste ting i i verden for de tre musikere. Det var først og fremmest grundet denne koncentration og fælles indlevelse præget af skarphed og præcision, at musikken tryllebandt publikum, ikke mindst i de to sidste satser af Schubert-trioen - den heftige scherzo samt den finurlige rondo i fjerde sats, hvis to temaer - det lette, lidt drilske overfor det mere bastant muskuløse - eksisterede i en pragtfuld og ganske pudsig symbiose. Det var helt enkelt fabelagtigt i helheden såvel som ned i mindste detalje af musikken.

Imponerende trio i Nyborg

Nyborg Slotsdag: Trio Con Brio (Jens Elvekær Soo-Jin Hong, og Soo-Kyung cello).

Anmeldelse

Trio Con Brio hedder dette års vinder i Danmarks Radios kammermusikkonkurrence.

De senere års mange konkurrencer rundt om i verden har højnet interessen for at

dyrke kammermusikkens svære disciplin hos en lang række grupper af unge musikere. Kravene er skærpet, niveauet drevet op til imponerende højder, og Trio Con Brio hævder sig med stor fortjeneste.

Trioens ideal er at opnå fuldkommen harmonisk balance i klang, dynamisk styrke og form, og det kunne høres allerede fra starten i Jens Elvekærs tilbageholdte udførelse i Mozarts C-dur trio, K. 548, der så let kan blive til en mini-koncert for klaver, men her dannede et fint mønster mellem de tre instrumenter, som fik de moz.airske kontraster til at stå klart frem.

Flygelet på Nyborg Slot bevarer den samme bløde, runde tone i både forte og piano. Elvekær kunre få instrumentet til at smekte sammen med de to strygere, men de to søstre, Soo-Jin Hong og Soo-Kyung Hong fik tillige mulighed for at fæde frem uden at forcere i Dvoraks f-mol trio med en flot opbygget l .sats og en delikat scherzo. Og så kunne de unge musikere holde dampen oppe til sidste tone i den lange slutsats!

Men prøvestenen i det ambitiøse klassiske program blev Schuberts store B-dur. Her fejrede søstrene Hong triumfer rred deres smukke soloer, Elvekær gav den forfinede klaversats sin fulde ret og værket forløb i en atmosfære af både ro og nerve.

Brio betyder "liv", og man må sige, at Trio Con Brio levede heit op til sit navn i den sprudlende finale.

Ole Lauritzen

KLASSISK

Tivolis Koncertsal; Trio Con Brio. Torsdag 11. juli.

Salig kammermusik

Fristelsen er uimodståelig, så det må ud: Trio Con Brio spiller lige så godt, som den ser ud. Og det vil ikke sige så lidt! De to koreanske strygersøstre er et fantastisk skue i deres røde kjoler, der flammede om kap med den musikalske lidenskab, og hvis Jens Elvekjær ikke i samme grad fanger blikket fra sin baggrundsplads ved klaveret, så er det i hvert fald lige så umuligt at holde ørerne fra ham som fra de andre. Og dét er jo den gode fortolknings første og vigtigste hemmelighed at holde opmærksomheden fangen og føre lytteren ved hånden gennem musikkens labyrinter.

Det gør trioen med et vidunderligt følelsesmættet liv. Lad os bare tage aftenens første og enkleste værk, Mozarts trio i C-dur K 548: luftigt gennemsigtig sats, spørgsmål og svar, lys og lethed og en beskeden udfyldningsrolle til celloen. Men som den legede og kommunikerede! Selv i den mest kviksølvagtige bevægelighed fandt klaveret plads til en forførende udtryksfuld nuancering helt ud i de yderste kroge, og hen over dets maskulint veltalende blanding af atletisk vitalitet og chevaleresk følsomhed tilføjede violinen sin insisterende lysfyldte tone, mens celloen diskret fyldte basregionen med blødt mørke.

Selv om strygerne dynamisk holder forskelligt niveau, oplever man ikke reelle balanceproblemer, og deres klang smelter rigt og farvemættet sammen. Og ligesom trioen dyrker de dynamiske kontraster med dramatisk virkning, skabte andanten maksimal kontrast med bevægende inderlighed.

Det var magisk kammermusik, og sådan fortsatte aftenen. De romantiske værker åbnede for alvor for celloens på én gang tilbageholdte og intense udtryksfuldhed båret af en overjordisk skøn klang. Øget bredde og klangfylde kendetegnede Dvoraks stærkt Brahms-påvirkede og noget vidtløftige f-mol-trio med dens stærke elegiske træk, og i Schuberts vidunderlige trio i B-dur var den lydhøre og samlede omsorg for de stadige harmoniske farveskift blot ét af mange mirakler.

Jeg kunne blive ved, men det må have en ende. Men lige nu hører jeg i min øresnegl, at trioen spiller i Brøndsalen på Frederiksberg søndag 28. juli om eftermiddagen og dagen efter - med et andet program - på Charlottenborg.

JAN JACOBY, Politiken

Thüringer Allgemeine, Tyskland (december 2000)

.....De tre musikere skabte et energi- og kraftfelt, hvis fortryllelse sikkert ingen af de

tilstedeværende kunne frigøre sig fra. Franz Schuberts trio Es-dur op. 100 fortolkede de tre