Duo Malina
Indvielseskoncert for flygelet i Kulturhuset

lørdag d. 14. februar kl. 15.00

Ledøje-Smørum kommune har nu anskaffet et flygel til Kulturhuset. Styregruppen for Kulturhuset har i den anledning arrangeret en indvielseskoncert med Duo Malina. Ledøje-Smørum Musikforening er aktivt gået ind i arbejdet med at gennemføre koncerten,  men koncerten er ikke en del af Ledøje-Smørum Musikforenings sæsonprogram, så musikforeningens medlemmer skal også betale entré. Billetter koster 25,- kr. pr. stk. kan købes forud på biblioteket og ved indgangen.

Duo Malina

Duo Malina er en dansk-russisk duo bestående af fløjtenisten Anne Maj Roed, København og pianisten Elena Koukhar (tidl. Moskva). De er begge uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor de også mødtes. De har spillet sammen i 3 år og har givet talrige koncerter både som duo og som solister. Foruden studierne på DKDM har duoen modtaget undervisning i Rusland og Frankrig, ligesom de begge underviser i deres instrumenter.
Malina er russisk og betyder hindbær. Navnet er en omskrivning af deres fornavne: Maj og Lena. Desuden associerer det til en varm sommerdag i skoven med hindbærpluk og et ønske om at videreformidle livsglæde.

Anne Maj Roed begyndte som 9-årig at spille tværfløjte. Da hun var 12 følte hendes lærer på musikskolen, at det ville være bedre med en professionel lærer, og det blev fløjtenisten Pia Kaufmanas. Anne Maj kom på musikkonservatoriet allerede som 15-årig, men forlod det igen som 19-årig for at hellige sig humanitært og frivilligt arbejde i bl.a. Rusland. Som mere voksen fik hun lov at genoptage sine studier og tog musiklærer- og kammermusikereksamen i 2002 og diplomeksamen i 2003. Hun har studeret fløjte hos Toke Lund Christiansen og Henrik Svitzer. Og har desuden deltaget i masterclasses med fløjtenister som William Benneth, Maxience Larrieu og András Adorjan. Anne Maj har givet talrige koncerter bl.a. i Tivoli og i Radiohusets Koncertsal.

Elena Koukhar er født i Moskva i 1976. Hun begyndte at spille klaver som 8-årig. Hun studerede videre hos pianisten Nina Ritova, og har deltaget i utallige mesterkurser med berømte pianister. Som 11-årig blev hun prisbelønnet i en konkurrence for særligt talentfulde børn i Moskva. Elena Koukhar er diplomuddannet på Det kongelige danske Musikkonservatorium hos professor José Ribera og docent Bohumila Jedlickova. Elena har desuden modtaget cembaloundervisning hos docent Karen Englund. Hun tog musiklærereksamen med klaver som hovedfag og cembalo som tilvalgsfag i 2001. Hun har givet koncerter i Danmark samt Sverige, Rusland, Israel, Tjekkiet og Polen og har deltaget i kammermusikkonkurrencer i Odd Fellow Palæet, Tivolis Koncertsal og i Radiohuset. I 2001 medvirkede hun som akkompagnatør ved en dansk violinkonkurrence og er i dag en brugt og respekteret kammermusiker.

Duo Malina har et meget bredt repertoire indenfor mange genrer: Romantisk, fransk fløjtemusik, wienerklassisk, salonmusik, vals, viser, folkemusik, tango, rokoko, barok, men duoen har naturligvis en særlig interesse for russiske komponister, bl.a. Prokofiev, Denisov, etc.

Programmet for koncerten omfatter værker af Prokofiev, Dochnanyi, Denisov og Brahms.