Trio Embla

Christina Andersen, fagot

Berit Juul Rasmussen, klaver

Trio Embla

Trio Embla blev dannet i 1998 på Det fynske Musikkonservatorium som en naturlig følge af, at alle trioens medlemmer har studeret og taget deres eksamener der. Ved konservatoriets 70-års jubilæum indspillede Trio Embla værket "Into the black" af Svend Hvidtfelt Nielsen til den cd, der udkom i anledning af dette jubilæum. Trioen har ved flere lejligheder spillet udenlands, bl.a. i Rom under koncertrækken Musica in Amba Aradam arrangeret af pianisten Mirta Herrera. I sommeren 2001 deltog trioen i festivalen Summartonar på Færøerne, hvor de bl.a. uropførte værket "Turdus", der blev skrevet specielt til ensemblet af den færøske komponist Pauli i Sandagerdi. I 2004 deltog Trio Embla i DR's Kammermusik Konkurrence, hvor de blev tildelt en 6. pris, og de har i øjeblikket kontakt til flere komponister, der gerne vil skrive til ensemblet. Desuden spiller de jævnligt i landets kammermusikforeninger.

Bente Stenger Gram

Bente Stenger Gram tog Musikerperformer-diplomeksamen i 1998 med docent Jens Schou som lærer. Hun blev valgt som et af årets "unge navne" og var dermed solist med Odense Symfoniorkester samme år. Bente modtog desuden Martin Andersens Legat, der muliggjorde videreuddannelse i Paris hos Philip Cuper. Bente er en aktiv musiker i mange sammenhænge, bl.a. er hun med i Ensemble Fyn, der blev kåret som Årets Fynske Musiknavn i 2002, og hun spiller i Den fynske Operas orkester. Ydermere underviser Bente i Broby Musikskole, hvor hun også leder Broby Klarinetorkester.

image

Christina Andersen tog diplomeksamen i 1998 med Kai Danvad som lærer, og også hun blev valgt som "ungt navn" og var solist med Odense Symfoniorkester. Christina har desuden optrådt som solist med Fyns Amts Amatørsymfoniorkester og Færøernes Symfoniorkester og har modtaget legat fra Odd Fellow-logen til videreuddannelse. Christina har stor orkestererfaring, hun har bl.a. haft kontrakter i Odense Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester. Desuden er hun tilknyttet Den fynske Operas orkester. Fra august 2001 har Christina fået ansættelse ved Færøernes musikskole, hvor hun underviser i bl.a. fagot og saxofon.

image

Berit Juul Rasmussen tog Musikerperformer-diplomeksamen i 1999 med Rosalind Bevan som lærer, og samme år var hun "ungt navn" som solist med Odense Symfoniorkester. Under studietiden var Berit to år i Helsinki for at studere ved Sibelius Akademiet, og efter eksamen tog hun til Rom for at videreuddanne sig hos pianist Mirta Herrera. Berit er en aktiv kammermusiker bl.a. ved Odense Symfoniorkesters "Pro Musica" koncerter og har flere gange været solist bl.a. med Sønderjyllands Symfoniorkester, strygeorkesteret Hamlet og "Nova Amadeus Orchestra" i Rom. Hun har desuden spillet solokoncert på Gråsten Slot under overværelse af dronning Ingrid i august 2000. Berit har gået i solistklassen på Det fynske Musikkonservatorium, hvorfra hun debuterede i nov. 2002.

Læs om Trio Embla og lyt til deres musik ved DRs kammermusikkonkurrence 2004, klik her.

Program for koncerten
For hver komponist er angivet et eller flere links ud af flere hundrede (tusinde) steder på internettet, hvor der kan findes information om komponisten, eller hvor i det mindste komponisten blot er nævnt.

Ludwig van Beethoven: Trio Op.11 (1798). Læs mere her.
Kari Bæk: Elegie og Humoresque for fagot og klaver (1996). Læs mere her.
Niels Thybo: Three Miniatures, til Embla (2004). Læs mere her.   cd
Mikhail Ivanovich Glinka: Trio Pathétique (1832). Læs mere her. og her.
Carl Nielsen: Fantasistykke for klarinet og klaver (ca. 1881). Læs mere her.
Nino Rota: Trio (1973). Læs mere her.