Sang og klaver

Søndag den 22. januar 2006 kl. 15.00.

Signe Asmussen, sopran

Arne Jørgen Fæø, klaver

Signe Asmussen
Signe Asmusssen er et sandt 'powerhus' på en scene: Energisk, udadvendt og med en smittende livsglæde, og så har hun - ikke at forglemme - en stor salsastemme. Alt det har de, der har hørt hende i Salsa Loca, haft mulighed for ved selvsyn at konstatere. Men de færreste af disse ved, at hun med samme overbevisning synger klassisk - en kombination kun de uendeligt få mestrer! Signe synger klassisk i vokalensemblet Ars Nova og The Tolkien Ensemble.

Signe Asmussen, mezzosopran, f. 1970, diplom- og solist-uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Keld Thaarup og Bodil Øland, debuterede i nov. 2001 med anmeldelser, der udråbte hende til -en født fortolker i den intime genre-, -en fortolkende naturbegavelse-, -mulighedernes stemme- og -en sanger med ekstraordinære muligheder-.

Allerede i sin studietid har hun gjort sig bemærket som en alsidig og vidtfavnende sanger, men har nu for alvor slået sit navn fast som lied-fortolker, oratoriesolist og kammermusiker, senest med finale-placering i P2's kammermusikkonkurrence med trio'en Voz Nueva, og i  efteråret 2004 med en Carl Nielsen-aften i den højt estimerede Wigmore Hall i London. Ligeledes har hun sunget i Amsterdams Concertgebouw med den anerkendte, hollandske pianist Rudolf Jansen, og i Birmingham Symphony Hall med dirigenten og pianisten Howard Shelley og Camerata Salzburg.
Derudover er hun en hyppigt anvendt solist med hjemlige kor og orkestre som Københavns Drengekor, Concerto Copenhagen, Radiounderholdningsorkestret, Sjællands Symfoniorkester, Ålborg og Odense Symfoniorkestre og Storstrøms Kammerensemble.

Sin sceniske debut fik hun i den anmelder-roste Holland House-opera "Stalingrad" (instr. af Jacob F. Schokking) i Turbinehallerne i aug. 2002, genopsat i august i år, og hun har i den forgangne sæson med stor succes sunget Cherubino i Rialto-teatrets Reumert-nominerede opsætning af Mozarts "Figaros Bryllup", som spillede for fulde huse over to omgange. Derudover har hun, også på Rialto, medvirket i den meget anmelder-roste børneforestilling "Operakarrusellen".

Som mangeårigt medlem af ensembler som Vokalgruppen Ars Nova og Tolkienensemblet har hun indspillet talrige cd’er og givet et utal af koncerter verden over.

Derudover er Signe Asmussen også dybt engageret i den danske, rytmiske musikscene, og som én af de få, der mestrer begge genrer, er hun blevet den dynamiske frontfigur i to af de bedste, hjemlige salsaorkestre (Candela og Salsa Loca), med hvem hun turnerer og afholder talrige koncerter, og ligeledes synger hun med jævne mellemrum med det internationalt anerkendte, Basel-baserede orkester Picason.

Signe Asmussen modtaget adskillige legater og priser, deriblandt Holstebro Musikpris 2002, Sonningfondets legat samt Van Hauens legat.

Link til Signe Asmussens hjemmeside ...

Arne Jørgen Fæø
Den norskfødte pianist Arne Jørgen Fæø er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM), hvor han studerede med professor José Ribera og professor Friedrich Gürtler. Studierne blev afsluttet i oktober 2001, med en debutkoncert der høstede strålende kritik.
Arne Jørgen Fæø har en udstrakt koncertvirksomhed, både som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Han har bl.a. været solist med Trondheim Symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester og DKDMs Symfoniorkester.
Arne Jørgen Fæø er modtager af en række priser og legater, bl.a. "Komponisten Walter Schrøder og hustrus legat" og "Borghild og Helge Hauergaards Legat."