Klarinettrio

Søndag den 8. oktober 2006 kl. 15.00

Kulturhuset, Flodvej 68, Smørumnedre
Gæstebilletter: 85 kr.
 

Lee Morgen, klarinet

Emilie Eskær, cello

Charlotte Thaning, klaver


 
klarinettrio
 
Programmet byder på flg. værker:

   Beethoven, klarinettrio i B-dur, op.11
   N. W. Gade: Fantasistykker for klarinet og klaver, op.43
   R. Schumann: Fantasistykker for cello og klaver, op.73
   Brahms, Klarinettrio i a-mol, op.114

Charlotte Thaning og Emilie Eskær er mest kendt som medlemmer af Eskær-trioen der i 1996 vandt førsteprisen i Danmarks Radios kammermusikkonkurrence.

Emilie Eskær er uddannet hos professor Asger Lund Christiansen og på Det kgl. danske Musikkonservatorium hos professor Torleif Thedeen. Videre studier i solistkassen hos professor Frans Helmerson på Hochschule für Musik i Köln. Hun har deltaget i mesterklasser hos bl.a. Ralph Kirshbaum, William Pleeth og Janos Starker. Emilie Eskær har optrådt som solist med bl.a. Radiosymfoniorkesteret og med Københavns Kammersolister og har været medlem af European Union Youth Orchestra og Gustav Mahler Jugendorchester. Emilie Eskær har modtaget adskillige priser bl.a. Jacob Gades Musikpris og B. Schrøder og H. Finnerups Musiklegat. Hun er endvidere medlem af Det Kgl. Kapel.

Charlotte Thaning er uddannet på Det kgl. danske Musikkonservatorium efter studier hos bl.a. Rosalind Bevan, Amalie Malling og Anne Øland. Hun har taget mesterklasser hos bl.a. Tatjana Nikolajeva, Istvan Lantos og Helmuth Deutsch. Som solist har hun givet en lang række koncerter i ind og udland, herunder radiotransmitterede koncerter i Danmark og Belgien. Charlotte Thaning er endvidere meget aktiv som liedakkompagnatør. Hun har modtaget en række priser og legater, bl.a. Ester Vagnings legat og to gange Victor Schølers æreslegat.

Lee Morgan er født i USA, hvor han studerede i Cleveland og Chicago. Han har været ansat som soloklarinettist i Oklahoma Symphony Orchestra sant i Atlanta Symphony Orchestra. I 1982 kom han til Danmark, hvor han konkurrerede sig ind som soloklarinettist i Det kongelige Kapel. Han er meget aktiv kammermusiker, bl.a. som medlem af Den danske Blæseroktet. Lee Morgan er desuden lærer ved musikkonservartoriet i København.

Ved koncerten spiller de tre musikere klarinettrioer af Beethoven og Brahms. Beethoven-trioen er et tidligt værk, let og ubesværet med en finale der bygger på en italiensk gadevise. Men Brahms-trioen blev til i komponistens sene år, hvor han blev fængslet af klarinettens muligheder, muligheder der inspirerede ham til nogle af hans skønneste værker.

Ud over disse to trioer hører vi musik for cello og klaver af Robert Schumann - og Lee Morgan tager sig ene mand af den fabelagtig smukke klarinetsolo fra Messians Quator pour le fin des temps.
 


Ved denne koncert vil der være ophængt malerier af Mette Matz.
Mettes hjemmeside kan ses her: www.mettematz.dk.


Lidt musikhistorie

Blot at søge efter komponistnavne giver mange millioner hits. Her er links til blot et par af dem for Beethoven og Brahms.

På dansk kan man bl.a. om Beethoven (1770-1827) og Brahms (1833-1897) i Wikipedia, men også på 10 Klassikere.

Beethovens klarinettrio blev komponeret i 1798. Han var en af de første til at lade alle instrumenter have en selvstændig funktion. Se f.eks. her...:
"The piano trios of the Classical era, notably those of Haydn, are dominated by the piano part ...
With time, a new ideal of piano trio composition arose, in which each of the three instruments was supposed to contribute equally to the music. This is seen, for instance, in Beethoven's trios, and was likely in part the result of the increase in the power and sonority of the piano that took place during Beethoven's career, making it more feasible for the piano to play independently in an ensemble."

Haydn beundrede Beethovens musik, men trio i c mol fra 1795 rådede han Beethoven til ikke at offentliggøre.

Fra en cd anmeldelse:
"I also enjoyed the Florestan Trio's interpretation of the B flat major Piano Trio Op. 11 which finds the composer in slightly more mature mood. After an imposing Allegro con brio and a serene Adagio, the real surprise comes with the Theme and Variations on 'Pria ch'io l'impegno from Weigl's 'L'amor marinaro, a really delightful departure from the norm."

Noter fra AN EVENING OF BEETHOVEN:
"In the late 1790s a chamber work that incorporated the clarinet in its texture was still sufficiently exotic to excite keen audience interest. Was this the reason that Beethoven composed a sonata for the odd combination of clarinet, cello and piano?"

Fra en koncertanmeldelse:
"Beethoven's Clarinet Trio Opus 11 does not aspire to be super-serious, either. It is fresh and charming and ought to sound as spontaneous as a teenager: Beethoven was in his 20s when he wrote it. Clarinetist David Shifrin, cellist Wiley and pianist Anne-Marie McDermott gave it a good whirl, particularly the last movement, a theme and variations based on a popular opera tune of the day."

Brahms' klarinettrio blev komponeret i 1891.

Sierra Chamber Society Program Notes:
The ever self-critical Brahms had reached the point by 1890 where he felt that his composing days were over. His intentions were to complete some unfinished works, and consign the rest to the flames. However, a performance by the clarinetist Richard Muhlfeld (1856-1907) rekindled his desire to compose. The result was a series of works featuring the clarinet: the Clarinet Trio Op. 114, the Clarinet Quintet Op. 115, and the two Clarinet Sonatas of Op. 120.

Brahms' klarinettrio kan man læse om her ...
Det bliver for omfattende at indsætte hele beskrivelsen her. Blot et lille citat:
"It is as though the instruments were in love with each other." ... "
"And perhaps that is all that needs saying about the work."