Radiokammerkoret

Søndag den 19. november 2006 kl. 15.00

Ulrich Stærk, klaver
Dirigent: Morten Schuldt-Jensen

Vi fejrer St. Ceciliadag med værker af Mendelssohn, Britten (bl.a. Hymn to Cecilia), Grieg, Boulanger og danske sange.

DR Radiokammerkoret har 24 sangere og udspringer af DR Radiokoret. Radiokammerkoret har turneret i bl.a. Europa, USA, Asien og Australien, og repertoiret spænder fra den klassiske kormusik til helt nye værker af Nørgård og Pärt. Gang på gang har koret høstet international anerkendelse, ikke mindst for sin håndtering af ny musik. Ambitionsniveauet er i verdensklasse, og med et ensemble af professionelle sangere får musikken optimale vilkår.
Morten Schuldt-Jensen, der her dirigerer Radiokammerkoret, har dirigeret en lang række danske og internationale kor og orkestre og er for tiden Chordirektor ved Gewandhaus i Leipzig.

Koncerten støttes af Oticon Fonden.

Fra Radiokorets hjemmeside har vi klippet følgende beskrivelser af koret og Morten Schuldt-Jensen:

Om DR Radiokoret og Radiokammerkoret
Radiokammerkoret. Klik for at se oprindelig placering
Da Radiorådet holdt møde 6. april 1932 stod der som punkt fem på dagsordenen:
"Spørgsmaal om Dannelse af et Radiokor".

Allerede til en koncert 1. april havde DRs daværende chef, kammersanger Emil Holm, samlet et kor, som skulle medvirke i Verdis Requiem. Ved mødet blev det nu fortalt, at koret havde været "meget vellykket rent kunstnerisk set". Og Radiorådets medlemmer var hurtige at overbevise. Inden de gik hjem den aften, havde de vedtaget, at DR skulle have en fast samling af sangere tilknyttet - et Radiokor.

Koret skulle dels optræde sammen med Radiosymfoniorkestret, dels lave koncerter som selvstændigt ensemble. Gennem årene har DR Radiokoret imidlertid udviklet sig langt videre, end hvad selv kammersanger Holm kunne have drømt om. I dag har DR både Radiokammerkoret med for tiden 24 sangere og Radiokoret med 75. Sangerne er blevet dirigeret af ikoner som Sergiu Celibidache, Giuseppe Sinopoli og Herbert Blomstedt, de har turneret i bl.a. Europa, USA, Asien og Australien, og repertoiret spænder fra Bachs passioner og Beethovens Missa solemnis til helt nye værker af Nørgård og Pärt.

Radiokoret har sunget med de fleste danske orkestre. Ud over DRs egne ensembler samarbejder det også med Tivolis Symfoniorkester, Concerto Copenhagen m.fl. De seneste år har Radiokoret desuden markeret sig kraftigt med cd-udgivelser. Fra 1989 til 2002, hvor Stefan Parkman var chefdirigent, havde koret en eksklusiv-aftale med det engelske pladeselskab Chandos og indspillede omkring 50 cd'er, både i samarbejde med Radiosymfoniorkestret og a cappella.

Gang på gang har koret høstet international anerkendelse, ikke mindst for sin håndtering af ny musik. Ambitionsniveauet er i verdensklasse, og med et ensemble af professionelle, fastansatte sangere er der en sjælden mulighed for at investere de nødvendige kræfter i at løfte disse værker.
Et højdepunkt var, da Radiokoret i 1996 opførte Stockhausens Welt-Parlament. Komponisten kom selv til København og arbejdede med koret tre uger forud for koncerten. Med sit værk udfordrede han alle de solistiske kvalifikationer, korets sangere har. Af de seneste års højdepunkter bør også nævnes en opførelse af Henzes Symfoni nr. 9 under ledelse af Kurt Masur i Paris (2003) og et samarbejde med performanceteatret Hotel Pro Forma om H. C. Andersen-forestillingen Jeg er kun skindød (2005). Her fik en del af korets medlemmer igen mulighed for at arbejde solistisk og desuden med et individuelt dramatisk udtryk på scenen.

Dette fokus på hver enkelt sangers personlighed vil Radiokoret opdyrke i de kommende år. Repertoiret skal i høj grad bygge på værker, der er komponeret for solist-ensembler, og koret vil udfordrer den traditionelle koncertform.

I 2007 fejrer Radiokoret 75 års jubilæum og præsenterer et bredt spekter af kormusik - fra romantiske til helt nye værker. Samme år får koret ny struktur, så 18 fuldtidsansatte sangere vil danne basiskor for både Radiokammerkoret (der ved samme lejlighed tager navneforandring til DR Vokalensemblet) og Radiokoret. Strukturen vil medføre en helt ny fleksibilitet og øge mulighederne for at rejse ud i landet og præsentere vokalmusik - også på skoler og virksomheder.

I øjeblikket arbejder DR Radiokoret ikke med en fast chefdirigent. En række af Danmarks og Europas bedste kordirigenter bliver derimod tilknyttet fra projekt til projekt, bl.a. Stephen Layton, der er korets 1. gæstedirigent og Fredrik Malmberg, der fra 1. januar 2007 bliver fast dirigent for DR Vokalensemblet.

Nina Ørum

Morten Schuldt-Jensen
Morten Schuldt Jensen

Perfektionisme og kompromisløshed er karaktertræk, der ofte bliver fremhævet hos Morten Schuldt-Jensen - og netop disse træk er væsentlige for de resultater, han opnår som dirigent. Anmeldere skriver typisk om "brillant korklang", "imponerende præcision", "gennemmusikalsk dramatik", når han har stået i spidsen for vokale ensembler.

Siden 1999 har Morten Schuldt-Jensen været korchef i det højt estimerede Gewandhaus i Leipzig, hvor han blandt andet har ansvaret for et symfonisk kor og et professionelt kammerkor. Han er desuden tilbagevendende gæstedirigent for Leipzigs Radiokor og RIAS-Kammerkor i Berlin.
I Danmark er Morten Schuldt-Jensens navn især knyttet til Sokkelund angkor, som han etablerede i 1984 og fortsat pendler fra Leipzig til København for at dirigere. Med koret har Morten Schuldt-Jensen givet over 400 koncerter, han har vundet adskillige internationale priser og indspillet både klassiske og rytmiske plader. I øvrigt Var Morten Schuldt-Jensen docent på konservatoriet i København og underviste også på universitetet, inden han og familien flyttede til Tyskland.
Morten Schuldt-Jensen arbejder også som orkesterdirigent. Han har dirigeret danske, svenske, polske og tyske symfoniorkestre, herunder Gewandhausorkestret og Akademie fü Alte Musik Berlin. I 2001 blev han fast dirigent og kunstnerisk leder for Leipziger Kammerorkester, et eliteensemble med medlemmer af Gewandhausorkestret.

Nina Ørum