Det Syngende Selskab

Jan Lund, tenor

Vagn Sørensen, klaver

Det Syngende Selskab
Nytårskoncert ved et årsskifte, der markerer startskuddet for Egedal kommune. Derfor bydes på en festlig blanding af opera, operette, musical og vaudeville i et humoristisk og selv-ironisk, musikalsk show med topprofessionelle sangere.

Det Syngende Selskab består af tre operasangere med tilknytning til bl.a. Det Kgl. Teater, Det Ny Teater, Den Jyske Opera, Den Fynske Opera og førende scener i bl.a. Sverige, Norge, Holland, England og Østrig: Merete Sveistrup, Pia Schnack og Jan Lund. De akkompagneres på klaver af Vagn Sørensen.

Musikken kommer bl.a. fra
La Traviata/Verdi
Rigoletto/Verdi
Madame Butterfly/Puccini
La Boheme/Puccini
Figaros Bryllup/Mozart
Cosi fan tutte/Mozart
Farinelli/Reesen
Flagermusen/Strauss
En nat i Venedig/Strauss
Maskerade/Nielsen
Den Glade Enke/Lehár
samt sange af H.C.Lumbye og Kai Norman Andersen.

Merete Sveistrup, sopran,
er uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Opera-Akademiet i Stockholm. Efter endt uddannelse blev hun engageret som Olympia og senere Antonia i "Hoffmanns Eventyr" på Folkoperan i Stockholm. På Det Ny Teater har Merete Sveistrup sunget Hanna Glawari (enken) i "Den glade enke" og på Århus sommeropera har hun haft stor succes som Susanna i "Figaros bryllup". Derudover har Merete Sveistrup sunget flere roller på Den Fynske Opera, medvirket i musicals, og er i perioder tilknyttet operakoret ved Det Kgl. Teater.

Pia Schnack, mezzosopran,
er uddannet ved Nordjysk Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Opera Akademiet ved Det Kongelige Teater. Hun debuterede i 1988 på Det Kgl. Teater som 2. dreng i "Tryllefløjten". Siden da har hun sunget hovedpartier på bl.a. Malmö Opera og Musikteater, Den Fynske Opera, Den Anden Opera, i roller som Marcellina i "Figaros Bryllup", Stemmen i den anmelderroste operamonolog "La Voix Humaine", Fru Paradis i "Maria Paradis", Dronning Catharina i "Det Guddommelige Tivoli". Ved siden af sin solistiske virksomhed er hun i perioder tilknyttet Operakoret ved Det Kgl. Teater. Samtidig med sin karriere indenfor den klassiske musik, har hun medvirket i de store musicalopsætninger: "Les Misérables" på Østre Gasværk Teater, "Tordenskiold" og "H.C. Andersen" på Gladsaxe Teater.

Jan Lund, tenor,
er sanger og pianist-uddannet. Synger både klassisk og moderne opera på bl.a. Den Jyske Opera, Den Anden Opera, samt kompagnier i Wien, Holland, Norge og England. Seneste roller bl.a. "DOGME-OPERA" på Den Jyske Opera, Mime i Rheingold på Den Ny Opera, Mozart i Mozart og Salieri på Århus Sommeropera. Ved siden af operakarrieren er J.L. en flittig benyttet solist ved oratorier og klassiske koncerter over hele landet. J.L. har modtaget flere priser og legater fra bl.a. Dronning Ingrids Fond, Spies Fonden, Operaens Venner, m.v. J.L. har indspillet adskillige CD´er med bl.a. Aalborg Symfoniorkester og Royal Liverpool Philharmonic.

Vagn Sørensen, pianist,
er uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og virker især som akkompagnatør for landets førende sangere og instrumentalister i koncert- og teatersammenhæng i både ind- og udland.
Han har ligeledes medvirket i flere radio- og Tv-udsendelser og spillet ved flere koncerter med Danmarks Radios ensembler. Vagn Sørensen virker i dag som fast akkompagnatør ved konservatoriet i København.

Læs mere på hjemmesiden for Det Syngende Selskab.

Dagens billedkunstner: Yun Ladegaard.
Hjemmeside www.yun.dk. E-mail: kunst@yun.dk.