De Nordiske Spillemænd og Gitta-Maria Sjöberg

Søndag den 27. januar 2008 kl. 15.00

Gæstebilletter: 100 kr. pr. stk.

Forsalg fra biblioteket i Smørumnedre. Resterende billetter sælges ved indgangen.

Gitta-Maria Sjöberg, operasanger
Ørjan Sætran, violin, hardingfele og tussefløyte
Boris Samsing, violin
Peter Fabricius, violin og bratsch
Hans Dal, guitar og sang
Johnny Sølvberg, kontrabas

Kunstudstilling ved Vagn E. Hansen. Se mere på hans hjemmeside.

De Nordiske Spillemænd

De Nordiske Spillemænd er både som kammermusikere og som spillemandsmusikere helt unikke.
Ensemblet blev dannet i 1973 af fem klassisk uddannede musikere i fælles glæde over den nordiske folkemusik, som de har tilført et usædvanligt, raffineret klassisk tonesprog. Dermed har de bevaret folkemusikkens fineste traditioner, klang og lydbillede, men med en tydelig kammermusikalsk karakter. Deres lydhørhed for melankolien og munterheden i folkemusikken gør en koncert med De Nordiske Spillemænd til en stor oplevelse. De spiller altid virtuost og veloplagt.

Bagerst fra venstre: Peter Fabricius, Hans Dal, Johnny Sølvberg. Forrest fra venstre: Ørjan Sætran, Gitta-Maria Sjöberg, Boris Samsing.

Foto: Suste Bonnén

Legende hopsaer og svingende polkaer rummer på én gang lyse nordiske somre og mørke svenske skove.
Ensemblet står selv for de fleste arrangementer. Foruden det mere traditionelle repertoire inden for folkemusik, har De Nordiske Spillemænd også udført kompositionsmusik, dog stadig med benene plantet i den nordiske folklore. Flere danske komponister har komponeret specielt til ensemblet.

De Nordiske Spillemænd er i sig selv et spændende ensemble, men samarbejdet med Gitta-Maria Sjöberg giver folkemusikken en ekstra lyrisk og dramatisk dimension af - ja, dimensioner.

Gitta-Maria Sjöberg

Gitta-Maria Sjöberg er født i Trollhättan i Sverige. Hun er uddannet på konservatoriet i Aarhus og på Operaskolen i København. I 1987 debuterede hun som Mimi i La Boheme på Det Kongelige Teater. Her er hun i dag en af de førende sopraner.
I sit hjemland har hun sunget på operaerne i Stockholm og Malmö, på Norrlandsoperaen samt på friluftsoperaen i Dalhalla.
Hun er en efterspurgt koncertsanger hos alle danske og svenske orkestre og har desuden optrådt sammen med adskillige europæiske orkestret samt og ved festivaler i Frankrig og Finland.
Hun har bl.a. sunget titelpartiet Puccinis Tosca i USA, Emilia Marty i Janaceks Sagen Makropulos i Düsseldorf og Stockholm, Amelia i Verdis Simon Boccanegra i Malmö og Stockholm, titelpartiet i Puccinis Madame Butterfly i Sao Paolo samt Tatjana i Tjajkovskijs Eugen Onegin og titelpartiet i Verdis Aida på Malmö Musikteater.

I sæson 2007/08 medvirker Gitta-Maria på Det Kongelige Teater i La Bohème, Hoffmanns eventyr, Rusalka og Tosca.

Gitta-Maria Sjöberg er i disse år solist på verdensplan, og gæster ofte de store operahuse og symfoniorkestre, men det er sammen med De Nordiske Spillemænd, at hun genfinder sine rødder i den nordiske folkemusik i et samspil, der får gruppen til at blomstre. Ved koncerter sammen med De Nordiske Spillemænd kan det ske, at hun foruden den svenske folklore synger Mimi eller Carmen i et af de unikke arrangementer, Spillemændene har skabt specielt til hende. Sammen med De Nordiske Spillemænd har hun foruden koncerter i Danmark også optrådt i Canada.
Læs mere om Gitta-Maria på hendes egen hjemmeside, samt f.eks. Det Kongelige Teater og Akademisk Kor.

Ørjan Sætran, violin, hardingfele og tussefløyte, har i 30 år været ansat som koncertmester i Stavanger Symfoniorkester.

Boris Samsing, violin, har i 35 år været ansat som koncertmester i Radiosymfoniorkestret og er medlem af Kontra Kvartetten.

Peter Fabricius, violin og bratsch, ansat i Sjællands Symfoniorkester og er medlem af Kontra Kvartetten.
Se en fødselsdagsomtale fra 2003.

Hans Dal, guitar og sang, freelance komponist, guitarist og sanger.
Læs mere om Hans Dal hos KODA.
Han har skrevet musik til og medvirket i så forskellige sammenhænge som f.eks. "Nissebanden i Grønland" og indspilning af en betagende cd med titlen "Salmer I Sorg Og Glæde".

Johnny Sølvberg, kontrabas, har i 33 år været ansat i Det Kgl. Kapel.

De Nordiske Spillemænd og Gitta-Maria Sjöberg indspillede i 1998 Cd'en "Under himlens fæste".
De har netop indspillet en ny Cd, "Solhverv", der vil være klar til koncerterne i januar 2008.