Klavertrio

Rikke Sandberg, klaver.
John Kruse, klarinet.
Klaus Frederiksen, fagot.

Musik af bl.a. Mendelssohn, Glinka og Villa-Lobos - samt et møde med tre spændende musikere.

Rikke Sandberg

Rikke Sandberg (klaver) studerede hos Anne Øland på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og siden i solistklassen hos professor José Ribera. Hun vandt 1. præmie i Steinway Klaverfestival i 1990 og 1993 og repræsenterede Danmark ved den Internationale Steinway Festival i Hamburg i 1994. I 1997 vandt hun Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Solistkonkurrence og har siden studeret hos professor Nina Svetlanova ved Manhattan School of Music i New York. Rikke Sandberg har modtaget bl.a. Carl Nielsens Rejselegat samt Jacob Gades Legat.

John Kruse. Foto: Jørgen Hansen

John Kruse (klarinet) begyndte sine studier ved Det Fynske Musikkonservatorium i 1980 og studerede senere på Pariserkonservatoriet hos professor Guy Deplus samt hos Michel Arrignon og Hans Deinzer. Han modtog i 1985 Jacob Gades Legat og blev i 1987 ansat i Det Kgl. Kapel, hvorfra han i 1989 fortsatte til en stilling som soloklarinettist i Odense Symfoni-orkester. John Kruse har indspillet adskillige cd'er og er desuden medlem af Den Fynske Blæserkvintet og Trio Chatumeau samt medlem af juryen i "Den Internationale Carl Nielsen Klarinet Konkurrence".

Citat fra en anmeldelse fra maj 2008: Klarinetten var lagt i hænderne på John Kruse. Og tak for det, for Kruses klarinetklang kommer virkelig til sin ret i Mozarts konstante vekslen mellem tyngde og lethed; rund, varm og ganske levende.

Foto: Jørgen Hansen. Lånt fra Fyens Stiftstidende

Klaus Frederiksen er fastansat i Det Kgl. Kapel og er som kammermusiker bl.a. medlem af Den Danske Blæseroktet.