Ledøje-Smørum Musikforenings 25-års jubilæumskoncert

F. Danzi: Blæserkvintet i g-mol
W. A. Mozart: Klarinetkvintet i A-Dur, KV 581
L. Spohr: Grand Nonetto i F-Dur, op. 31

DiamantEnsemblet består af 10 musikere - fem blæsere og fem strygere. De er alle solospillere i hhv. DR Radiosymfoniorkestret, Det Kongelige Kapel og Det Norske Kammerorkester.

Det meste af nedenstående information er hentet fra Det Kgl. Biblioteks hjemmeside for DiamantEnsemblet.

Foto: Karsten Bundgaard / Det Kongelige Bibliotek.

Musikerne i DiamantEnsemblet

Anna Dina Schick Anna Dina Schick spiller fløjte som både solist og kammermusiker. Hun bliver anset for at være en af Europas ledende fløjtenister og har opnået stor succes i både nationale og internationale konkurrencer. Anna Dina Schick har optrådt som solist med bl.a. Det Kongelige Kapels Kammerorkester og Det Estiske Kammerorkester. Anna Dina Schick er desuden meget efterspurgt som lærer og underviser jævnligt ved mesterklasser i Tyskland, USA og Danmark. Anna Dina Schick er også en erfaren orkestermusiker. Hun har arbejdet i bl.a. Bayerns Radiosymfoniorkester i München og i Bayerns Statsoperas Orkester.
I 1998 blev Anna Dina Schick ansat som 1. solofløjtenist i Det Kongelige Kapel i København.
Katrine Bundgaard Katrine Bundgaard, bratsch, har studeret på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og derpå i solistklassen hos prof. David Takeno på Guildhall School of Music i London, hvorfra hun debuterede i 1999 og som den eneste dette år blev tildelt det fornemme Concert Recital Diploma. Derudover har hun vundet adskillige priser og blev udtaget til at optræde til en "live"-koncert på BBC3 Young Artist Forum. Hun har bl.a. spillet med London Symphony Orchestra, Chamber Orchestra of Europe. Derudover er hun solobratschist i Collegium Musicum, medlem af strygesekstetten Copenhagen Classic og af strygekvartetten 4Corners. Siden 2000 har hun været medlem af Radiosymfoniorkesteret.
Erik Heide Erik Heide, violin, er ikke mindst kendt fra Trio Ondine, der har gæstet Dronningesalen flere gange, sidst i februar 2008, hvor de spillede med netop DiamantEnsemblet. Desuden var Erik Heide gæstekoncertmester ved DiamantEnsemblets sæsonåbning sidste år, hvor Vilde Frang gæstede ensemblet med Vivaldis De fire årstider på programmet. Nu står Erik Heide igen på scenen sammen med DiamantEnsemblet – denne gang som ny primarius.
Erik Heide er oprindelig fra Göteborg og har studeret både dér og i København. Han debuterede fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1998. Ved siden af sine mange solist- og kammermu-sikjobs er han nu koncertmester i DR Underholdningsorkestret og i Sjællands Symfoniorkester.
Max Artved Max Artved, obo, har siden sin solistdebut i 1990 været solo-oboist i DR Radiosymfoniorkestret og desuden et kendt ansigt på den danske musikscene. Her har han været – og er fortsat – primus motor i mange forskellige kammermusikalske sammenhænge, bl.a. er han medstifter af Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet, som siden 2004 også udgør halvdelen af DiamantEnsemblet. Og DiamantEnsemblet, ja, det er også Max Artveds idé.
Max Artved udsendte sammen med pianisten Per Salo sin første solo-cd for 10 år siden med musik af bl.a. Carl Nielsen, Vagn Holmboe og Per Nørgård. Han har indspillet flere obokoncerter med Helsingborgs Symfoniorkester og DR RadioUnderholdningsOrkestret. 1 november 2009 blev Max Artved ny træblæserprofessor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Frederik Øland Frederik Øland har spillet violin, siden han var fem år, og det danske publikum fik for alvor øje på ham, da han sammen med Den Unge Danske Strygekvartet vandt DR’s Kammermusik Konkurrence i 2004. Siden da har kvartetten modtaget en lang række priser, spillet anmelderroste koncerter i New York og fået udgivet Carl Nielsens samlede strygekvartetter på Dacapo Records – den ene af disse (vol. 2) er netop blevet nomineret til en P2 Pris i kategorien Årets Kammer-musikudgivelse.
Frederik Øland har modtaget en række priser, bl.a. Victor Borge Prisen. Frederik Øland er koncertmester i Sjællands Symfoniorkester.
Henning Hansen Henning Hansen spiller horn og var i årene 1980-81 ansat i Sjællands Symfoniorkester. Siden 1981 har han været fast medlem af DR Radiosymfoniorkestret – fra 1986 som solohornist. Ved siden af de mange timer i symfoniorkestret blæser Henning Hansen også på sit horn i Royal Danish Brass og i Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet; sidstnævnte kvintet udgør den ene halvdel af DiamantEnsemblet. Desuden har han været solist med orkestre som Collegium Musicum, Louisiana Kammerorkester og DR Radiosymfoniorkestret.
Henning begyndte at spille horn som 10-årig hos Svend Kragelund og blev optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1977 og med videregående studier i Wien hos prof. Roland Berger.
Audun Halvorsen Audun Halvorsen, fagot
Selvom Audun Halvorsen kun lige har rundet de 30 år, har han allerede været ansat som solofagottist i Norrköping Symfoniorkester, Operaorkestret i Oslo, Rotterdam Filharmonikerne og nu i DR Symfoniorkestret. Desuden har han gæstet bl.a. London Symfoniorkester, NDR Symfoniorkester samt Oslo og Bergen Filharmonikerne som solospiller.
Også som solist er der bud efter Audun, alligevel er der tid til at være en aktiv kammermusiker, og det er naturligvis i den rolle, han i løbet af sæson 2009-10 indtræder i DiamantEnsemblet.
Katrine Øigaard Katrine Øigaard, kontrabas
Efter at Katrine Øigaard i perioden 1990-99 var ansat på en soloplads som kontrabassist i DR Radiosymfoniorkestret besluttede hun at blive freelance-musiker. Og engagementerne siden da har været mange og forskellige med fokus på orkestre, ensembler og koncertscener i Norden.
Katrine Øigaard spiller jævnligt som solobassist i diverse orkestre og er – udover sin plads i DiamantEnsemblet – solobassist i Det Norske Kammerorkester og Camerata Roman i Sverige. Hun har medvirket som solist ved flere af Cumulus Teatrets forestillinger, og hun optræder jævnligt på kammermusikfestivaler så som Risør kammermusikkfest, Gloger Festspillene, og Lofoten Festival.
Søren Elbo

Søren Elbo spiller klarinet og var fra 1988-97 soloklarinettist i Aalborg Symfoniorkester. I 1997 kom han til DR Radiosymfoniorkestret.
Han har været solist med bl.a. Sjællands Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester i de kendte klarinetkoncerter af bl.a. Weber, Mozart og Carl Nielsen.
Søren Elbo er medlem af Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet, som udgør halvdelen af DiamantEnsemblet. Ved siden af orkester- og kammermusik-arbejdet er han lærer på Det kgl. Danske Musikkonservatorium.
Søren Elbo er uddannet på Det kgl. Danske Musikkonservatorium med debut fra solistklassen i 1990. Senere tog han videregående studier i London hos bl.a. Anthony Pay og Michael Collins.

Øystein Sonstad Øystein Sonstad kom med i DiamantEnsemblet i februar 2005. Han er en af de mest efterspurgte norske cellister og har været solist med de ledende orkestre i Norge. Øystein Sonstad er solocellist i Det Norske Kammerorkester og var i perioden 1997-2003 ansat i Radio-orkestret i Oslo. Desuden er han cellist i den travle Oslo Strygekvartet, der i øvrigt kommer og spiller med DiamantEnsemblet i marts 2007. Øystein er desuden meget aktiv som arrangør og komponist, og han komponerede musikken til Cumulus Teatrets forestilling Kærlighed og Dæmoner i 2003 og Skyggen i 2005. Øystein Sonstad har vundet flere priser i både nordiske og internationale solistkonkurrencer, deriblandt Prinsesse Astrids Musikkpris
Det Kongelige Bibliotek - Ophavsret

Dagens billedkunstner: Sandra Hansen