Fløjte og strygere

Anton Lasine, violin
Dmitri Golovanov, bratsch
Carsten Tagmose, cello

På programmet er musik af Knud-Aage Riisager, Albert Roussel, Claude Debussy, J. S. Bach og W. A. Mozart.

Ulla Miilmann. Foto: Ulrik Jantzen
Ulla Miilmann er født i Danmark i 1972. Hun modtog sin bachelor i musik fra North Carolina School of the Arts i 1992. Allerede i skoleårene blev Ulla Miilmann udtaget som repræsentant for Danmark i EBUs (European Broadcasting Union) koncert for unge solister. Hun er prisvinder i flere konkurrencer og er ofte valgt til æres- og prisbelønnede uddelinger. Jakob Gades æreslegat og Musikanmelderringens Kunstnerpris er blot et par eksempler. I 1994, kun 22 år gammel, blev hun den første kvindelige soloblæser i DR Radiosymfoniorkestret. Som den første danske solist nogensinde modtog Ulla Miilmann i februar 2007 en US Grammy nominering i kategorien ”Bedste solistiske præstation med orkester”.
Ulla Miilmann har også deltaget i en række tv-programmer, heriblandt børnetimen Sigurd og Symfoniorkestret, hvor hun repræsenterer tværfløjten, og programmet Mestermøder på DR2 samt et program, hvor unge pianister konkurrerede om retten til at dirigere Carl Nielsens fløjtekoncert med Ulla Miilmann som solist.
Ulla Miilmann spiller på en Miyazawa prototype håndbygget platinfløjte med guldmekanik og en Yamaha træfløjte udelukkende til opførelse af barokmusik.
Se også MUSIKEREN maj 2007

Anton Lasine, violin, er født i 1972 i Leningrad, og har studeret ved konservatorierne i St. Petersborg og Malmø. Har siden 2000 været ansat i Det Kgl. Kapel, 1. soloviolinist sammesteds siden 2001.

Dmitri Golovanov
Bratschisten Dmitri Golovanov er født og uddannet i Skt. Petersborg og kom til Danmark i 1991, lige efter at han var blevet færdig med 2 års militærtjeneste under hvilken han spillede tuba i et af hærens orkestre. Han har siden været en meget aktiv del af det danske musikliv, først som 1.solobratschist i Sjællands Symfoniorkester og siden 1993 som 2. solobratschist i DR Radiosymfoniorkestret. Han er desuden en meget efterspurgt kammermusiker og har jævnligt spillet med celebre personligheder som f.eks. violinisten Nikolai Sznaider. Udover sit daglige virke i symfoniorkestret har han undervist på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Musikhögskolan i Malmö og i 1997-98 medvirkede han i Paraplyteatrets Europa-turnerende forestilling ”Den 8. Dag” i rollen som Gud.

Carsten Tagmose
Cellokoncertmester Carsten Tagmose havde i maj 2010 25 års jubilæum i DR. I den anledning skrev formand for musikernes forening, René Mathiesen:
Carsten Tagmose er uddannet hos professor Asger Lund Christiansen og på The Juilliard School i New York hos den berømte cellist Lynn Harrel. I 1985 blev han ansat som 3. koncertmester i DRSO’s cellogruppe, men har også i en længere årrække bestridt pladsen som 2. koncertmester på fornemste vis. Carsten er en pligtopfyldende og velforberedt musiker og han har samme forventninger til sine kolleger i cellogruppen. Samtidig er han altid parat til at kæmpe for sin gruppe, når det er nødvendigt, og det er gerne her, man oplever, at han er en mand med sine meningers mod.
Gruppen har også haft stor glæde af Carstens store passion for mad, senest ved gruppens julefrokost. Her stod han for festen højdepunkt, da han serverede sin hofret: Sort Flæskesteg!