Poseidonkvartetten

Christine Enevold, violin
Magda Stevensson, bratsch
Ingemar Brantelid, cello

Poseidonkvartetten blev dannet i 2007 og spillede sin første koncert i februar 2008. Kvartettens medlemmer er yderst erfarne kammermusikere og koncertmestre, alle med base i København trods fire forskellige nationaliteter.

Kvartetten har taget navnet "Poseidon" efter den græske mytologis gud for havet og naturkræfterne. Dette symboliserer de fire musikeres stræben efter at få kontrasterne frem i musikken fra både vildskab og brusende bølger til ro, indadvendthed og blikstille hav.

Jon Gjesme er født og opvokset i Hønefoss, Norge. Han har studeret i Oslo, Hannover, Minneapolis og i København hos Milan Vitek. Han havde sin solistdebut i 1995 og vandt samme år pladsen som koncertmester i Det Kongelige Kapel. Sideløbende med sit orkesterarbejde har han haft en omfattende solistkarriere og optrådt som solist med orkestre som Oslo-Filharmonien, de norske og finske radiosymfoniorkestre, Bergen Filharmoniske Orkester, Det Norske Kammerorkester og Det Kongelige Kapel i violinkoncerter af Sibelius, Mendelsohn, Barber, Prokofiev, Mozart, Haydn og Bach. Som kammermusiker har Jon Gjesme optrådt i store dele af Europa og i USA. Med Gefion Trio har han indspillet Beethovens strygetrioer op. 9 på cd. I 2007 indspillede han Carl Nielsens violinsonater med Jens Elvekjær på klaver.
Jon Gjesme har tidligere været ansat som koncertmester i Oslo-Filharmonien og er fortsat medlem af Det Norske Kammerorkester.

Christine Enevold er uddannet i København hos professor Milan Vitek. Hun tog diplomeksamen i 1995 og havde debutkoncert i Odd Fellow Palæet 1998. Christine Enevold var ansat I Oslo-Filharmonien 1999-2002. I november 2000 afholdt hun sin norske debutkoncert med Marie Rørbech ved klaveret. Christine Enevold blev i 2004 1. koncertmester i 2. violingruppen i DR UnderholdningsOrkestret, hvor hun sjovt nok nu besætter den plads, der tidligere blev bestredet af hendes første violinlærer, Ellinor Fribo.

Magda Stevensson er koncertmester for bratschgruppen i DR RadioUnderholdningsOrkestret. Svenske Magda Stevensson, er en dreven kammermusiker. Hun har været solist i ind og udland, og hun har været med til at grundlægge Paizo Kvartetten, der i 2000 vandt 1. prisen og publikumsprisen ved Trondheims Internationale Kammermusikkonkurrence. I 2003 vandt Paizo Kvartetten 1. pris i kvartetsektionen og "Grand Prize" i 4th Melbourne International Chamber Music Competition, en af verdens mest prestigefylde kammermusikkonkurrencer. Magda Stevensson har studeret i Sverige, på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og i Wien. Hun har bl.a. modtaget Leonid Sonnings Rejselegat.
Magda Stevensson træder ind i kvartetten i stedet for Ettore Causa, som underviser i USA i den aktuelle periode.

Ingemar Brantelid er ansat som solospiller i Det kgl. Kapel. Han er uddannet fra musikkonservatorierne i Göteborg og København hos Maja Vogl og prof. Erling Bløndal-Bengtson. Han har desuden studeret hos William Pleeth og Ralph Kirshbaum i London og hos Pieter Whispelway i Amsterdam. Han har turneret i Europa med ensembler som Københavns Kammersolister og Salzburg Solisten. Ingemar Brantelid har modtaget mange priser, senest Holger Brunsgaards store legat.

Program samt udvalgte links til (afslørende) beskrivelse af komponister, noget om musikken, mulighed for at lytte til musikken, samt noder(!).

Franz Joseph Haydn (1732 - 1809):
Strygekvartet op. 76, no. 5, D-dur.
Lyt til musikken.
Noder (åbn .zip fil)

Puccini (1858 - 1924):
Crisantemi
Lyt til musikken

Ludwig van Beethoven (1770 - 1827):
Strygekvartet i a-mol op. 132
Lyt til musikken.
Noder (se under String Quartet in A Minor, Op. 132)

Dagens billedkunstner:
Susanne Anker Bidstrup
Besøg Susannes hjemmeside og gense nogle af billederne fra dagens udstilling.