Marianna Shirinyan, klaver

Søndag den 13. november 2011 kl. 15.00

Marianna Shirinyan

"Vi er heldige at have hende i Danmark!" er både koncertarrangører, publikum og anmeldere enige om.

Marianna Shirinyan er født i 1978 i Armenien. Hun begyndende sine studier i en alder af syv år, hvor hun deltog i Tchaikovsky musikskolen i hendes hjemby. I 1997 studerede hun på Komitas Music College i Yerevan, to år senere i Hamborg, og hun afsluttede sine studier på Musikhochschule Lübeck i 2007 med topkarakterer.

Marianna Shirinyan havde mange koncerter i Tyskland, men drømte om at spille fast i et ensemble. Da hun så et opslag om en ledig pianistplads i Esbjerg Ensemble slog hun til, vandt konkurrencen om stillingen og flyttede til Danmark i 2003.

Det store gennembrud kom, da hun i 2006 vandt hele fem priser, heriblandt publikumsprisen og specialpriser, ved den prestigefyldte ARD Musikkonkurrence i München. Så begyndte de danske koncertarrangører for alvor at få øjnene op for den unge armenier.

Marianna Shirinyan fik overrakt Musikanmelderringens kunstnerpris i 2009 i Tivolis Koncertsal. Musikanmelderringens formand, Thomas Michelsen, fokuserede i sin pristale på, at begge årets modtagere af de klassiske anmelderes kunstnerpriser er såvel kvinder som indvandrere fra henholdsvis USA og Armenien. Herpå slog sopranen Aileen Itani og Marianna Shirinyan fast med kunstneriske syvtommersøm, at det ikke er et spørgsmål om, hvilken minoritetskategori man kommer fra, men hvad man vil og har lært sig selv.

I januar 2010 udgav Marianna Shirinyan sammen med cellisten Andreas Brantelid og violinisten Vilde Frang sin første cd med kammermusik af Chopin. I oktober 2010 blev P2 prisen uddelt. Ikke nok med at cd’en fik prisen som Årets Kammermusik udgivelse, men Marianna Shirinyan fik også den nystiftede P2 kunstnerpris.

Marianna Shirinyan mener selv, at hendes sydlandske temperament slår igennem i musikken. Når hun sidder ved flyglet, er det da også ord som både 'temperamentsfuld', 'følelsesladet' og 'poetisk' der dukker op i tilhørernes tanker og på anmeldernes blokke.

Marianna Shirinyan er i dag en højt estimeret og eftertragtet international koncertpianist og kammermusiker. Hun har optrådt i radio- og TV-transmissioner for bl.a. DR, Bayerische og Nord-deutsche Rundfunk, BBC, Tele Madrid m.fl., og hun optræder regelmæssigt på internationale kammermusik-festivaler som bl.a. Schleswig Holstein og Esbjerg samt sommerfestivaler i hele Skandinavien.

Marianna Shirinyans kalender er fyldt godt op. I den kommende tid har hun koncerter med Odense Symfoniorkester, Sjællands Symfoniorkester, Ostrobothnian Chamber Orchestra, Kristiansand Symfoniorkester, Oslo Filharmoniske Orkester sammen med Vilde Frang and Andreas Brantelid. Ind imellem bliver der tid til kammermusikkoncerter og solokoncerter, heriblandt i Ledøje-Smørum Musikforening.

Links til yderligere information:
Marianna Shirinyans hjemmeside
Nordic Artists Management