Søndag d. 23. september 2012 kl. 15.00

Aileen Itani, sang
Tonya Lemoh, klaver

Ingeborg Børch mistede fuldkommen stemmen lige op til koncerten. Aileen Itani trådte ind med dags varsel .
Se CV for Aileen Itani.

Musik af Gabriel Fauré, Robert Schumann, Erich Korngold, Johannes Brahms, Cole Porter, Marc Blitzstein og George Gershwin.

INGEBORG BØRCH, SOPRAN (f. 1977)

Ingeborg Børch

Hjemmeside: http://www.ingeborgboerch.dk

Ingeborg Børch (sopran) er uddannet fra solistklassen og Operaakademiet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Royal Academy of Music i London. Hun har modtaget både Sonnings Musikfonds Legat og Richard Wagner Selskabets stipendium og vundet adskillige priser i sangkonkurrencer i Italien.

Ingeborg debuterede på Det Kgl. Teater i foråret hvor hun sang “4. Magd” i Peter Konwitschny’s opsætning af Richard Strauss’ opera “Elektra” på Det Kongelige Teater. Hun sang ligeledes partiet som 2. Priorindeni Operaakademiets opsætning af Poulenc’s opera “Karmelitterindernes Samtaler” og “Grevinden” i Mozart’s opera “Figaros Bryllup”. Ingeborg blev i 2010 tildelt Léonie Sonning Musikfond’s Stipendiat og Richard Wagner Selskabets Stipendium.

I sommeren 2012 sang Ingeborg rollen som "Suzuki" i GuidOperas opsætning af Puccinis opera Madame Butterfly og har i oktober sin rolledebut på Takkelloftet i København som "Carmen" i Bizet's opera af samme navn med Det Kgl. Teaters tournéafdeling. Hun er fast medlem af familieensemblet "The von Børch Family" og danner lied-duo med den australsk fødte pianist Tonya Lemoh.

Hendes solooptrædener indenfor Kirkemusik omfatter Händels “Messias”, Faurés “Requiem”, Mendelssohns “Paulus”, Rossinis “Petite Messe Solonnelle”, Saint-Saëns Juleoratorium, Bachs “Kaffe Kantate”, “Kroningsmessen” af Mozart, Carl Nielsens “Fynsk Forår” og Vivaldis “Gloria”.

Hun har været solist med Sjællands Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester og Storstrøms Kammerensemble og arbejdet med dirigenterne Jorma Panula, Christian Gansch, Jakub Hruša og Martin Nagashima Toft.

Fremtidige engagementer omfatter rollen som “Eva” i Paul Schwartz’ nyskrevne opera “Orpheus68”, cover på rollen “Xenia” i DKT’s opsætning af Mussorgskys opera “Boris Godunov“, “Ottavia” i Operaakademiets produktion af Monteverdis opera “Poppeas Kroning” og koncerter med Tonya Lemoh og “The von Børch Family”.

Læs interview med Ingeborg i forb. kort tid efter hendes debutkoncert i 2009.

TONYA LEMOH

Tonya Lemoh
Foto lånt fra CityAvisen
Hjemmeside: http://www.tonyalemoh.com

Tonya Lemoh begyndte at spille klaver som 5-årig, og har siden studeret ved Cincinnati Conservatory (USA), Sydney Conservatory (Australien), samt i solistklassen ved Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun studerede hos professor John Damgaard, og debuterede i 2005.

Tonya har vundet en lang række priser og legater, bl.a. 1. pris i ”International Competition of Young Performers” (Helsingør), ”Diplôme d’Honneur” i den Internationale Grieg klaverkonkurrence i Norge, 1. prisen ved solistkonkurrencen på Det Jyske Musikkonservatorium samt 4. prisen i ”Art og Music Awards” i New York. Hun er desuden prisvinder i ”Rising Stars Series” i Australien og modtager af den prestigefyldte Ann McGarry Award.

Hun har deltaget i masterclasses med bl.a. Peter Takacs, Jeremy Menuhin, Boris Berman, Cristina Ortiz, Norma Fisher, Lev Vlasenko og Mikhail Voskressensky. Hun har tidligere været fastansat som akkompagnatør ved Boston Conservatory og underviser nu i solo-klaver på Musikvidenskabeligt Institut på Københavns Universitet.

Tonya Lemoh har givet solo, kammermusik og liedkoncerter over hele Europa, i Australien og i USA, og har indspillet for australsk ABC radio, Danmarks Radio og DK4. Hun har udgivet tre solo-cd'er. Den første med værker af bl. a. Liszt, Bentzon, og Chopin blev udgivet på Classico. Den anden med klaverværker af Joseph Marx blev udgivet på Chandos og blev udvalgt til Månedens CD hos Chandos i Australien, og Ugens CD på ABC Classic FM. Den har modtaget fine anmeldelser i bl.a. BBC Music Magazine, Fanfare og Gramophone.
For den seneste cd med musik af Svend-Erik Tarp fik hun P2 Prisen 2011 for Årets Kammermusik-/Soloudgivelse.
Læs mere om Tonya og P2 Prisen.