miXte

Jesper Juul, basun
Arne Jørgen Fæø, klaver

miXte

Foto og tekst er lånt fra miXte's hjemmeside, hvor man kan læse meget mere om ensemblet og lytte til musikeksempler.

Konstellationen i ensemblet mi X te , kan næppe regnes blandt kammermusikkens mest gængse besætninger. Ikke desto mindre har adskillige komponister skrevet for denne besætning, der bedst kan beskrives på følgende måde:
Et symfoniorkester består af strygere, træblæsere, messingblæsere og slagtøj. En repræsentant for hver af disse grupper kunne være cello, klarinet, basun og klaver. Denne instrument-sammensætning giver selvsagt en usædvanligt bred vifte af klangfarver - mere miXte kan det vist ikke blive!

Med et repertoire begyndende ved wienerklassiken over senromantikken til det 20. århundredes musik med moderne komponister (Berio, Denisov, Lehman, Lorentzen, Nørgård, Piazzolla, Schnittke og Serocki) byder miXte på en sjælden bred, musikalsk vifte bestående af alsidige koncertoplevelser i form af såvel besætning som stil - en idé, der ligeledes hører til blandt grundtankerne for skabelsen af dette ensemble.

John Ehde er født 1962 i Stockholm. Diplomeksamen fra Det fra det Jydske Musik-konservatorium i 1984 med efterfølgende debutkoncert i 1987. Herefter fortsatte John Ehde sine studier ved Hochschule für Musik i Wien i perioderne 1985-86 og 87-89. Assisterede i denne periode i Wiener Philharmonikerne, hvor han i øvrigt stadig spiller jævnligt.
John Ehde optræder både som solist med orkester og giver solo og kammermusik-koncerter i store dele af Europa, Canada, Hong Kong og Vietnam.
Medlem af Trio Slaatto med omfattende turnévirksomhed og koncerter for børn. Som medlem af LINensemblet har John Ehde medvirket ved omkring 40 uropførelser og 10 CD-indspilninger.
Siden 2001 har John Ehde været lærer i cello og kammermusik ved sommerkurset i Berg, Sverige. Siden 2006 er John Ehde ligeledes ansat ved Malmö Musikhögskola som cellolærer.

Klaus Tönshoff er født 1975 i København og startede sin musikalske løbebane i Tivoli-Garden (1985-1992). I 1994 blev Klaus optaget på Det kgl. danske Musikkonservatorium i København.
Efter at have afsluttet uddannelsen på Det kgl. danske Musikkonservatorium med diplomeksamen i 1999, blev Klaus Tönshoff optaget i den 2-årige overbygningsuddannelse, solistklassen, samme sted. Herfra debuterede han i efteråret 2001 med usædvanligt fremragende anmelderroser til følge.
Klaus Tönshoff har samtidigt med sin uddannelse assisteret i størstedelen af de danske, professionelle orkestre og han har siden august 1999 været ansat som klarinettist i Radiosymfoniorkesteret. Ved åbningen af Aarhus Festuge i september 2000 var Klaus Tönshoff solist med Radiosymfoniorkesteret.
Endvidere er Klaus Tönshoff en efterspurgt instruktør og dirigent for amatørorkestre, hvilket fører til jævnlige samarbejder med bl.a. Rødovre Concert Band og Amatørsymfonikerne.
Klaus Tönshoff har modtaget de betydeligste danske priser og legater; i august 2002 modtog Klaus den prestigefyldte pris Musikanmeldernes Kunstnerpris og det store Jacob Gade Legat 2000, Betty og Valdemar van Hauens Legat 2002 samt i 2004 det store rejselegat efter operasangerinde Annemarie Mortensen.

Jesper Juul er født i 1973 i Thisted. Han er uddannet ved Det jyske Musikkonservatorium i Aarhus og senere i Paris, Chicago og København. Jesper har gennem sin studietid været udtaget til at spille i bl.a. Verdensorkesteret, EU-Orkesteret og World Philharmonic Orchestra.
Jesper Juul debuterede i 1998 fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har siden 1996 været ansat som 1. solobasunist i DR Radiosymfoniorkesteret, ligesom han også er fast medlem af Athelas-Sinfonietta Copenhagen.
Jesper har deltaget i en del internationale solistkonkurrencer, og har vundet eller været prisvinder ved dem alle. I sæsonen 2000/2001 var Jesper Juul udnævnt til “Året DR-Klassisk kunstner”.
Han har igennem de sidste syv år været dirigent for Lyngby-Taarbæk Brass Band, med hvem han har vundet talrige konkurrencer. I maj 2003 vandt Jesper ”The 2nd. European Conductors Competition” og blev siden optaget i dirigentklassen på Det kgl. Danske Musikkonservatorium.

Arne Jørgen Fæø er født i Bodø, Nordnorge i 1974 og har spillet klaver siden han var 9 år gammel.
Som 16-årig kom han i kontakt med pædagogen Christine Parachos i Paris, der blev en meget vigtig lærer og inspirator gennem en lang årrække.
I 1994 blev Arne Jørgen Fæø optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM) i København. Allerede som 2.-års studerende vandt han en konkurrence om at være solist med DKDM´s symfoniorkester i Béla Bartoks klaverkoncert nr. 1 ved en koncert i Tivolis koncertsal. Efter at have taget diplomeksamen i 1999, blev Arne Jørgen Fæø optaget på solistklassen på DKDM.
Arne Jørgen Fæø har et meget alsidigt virke som pianist. Han har givet koncerter som solist (bl.a. med symfoniorkestrene i Trondheim og Stavanger), kammermusiker og liedakkompagnatør.