Søndag d. 22. september 2013 kl. 15.00

Vokalensemblet Musica Ficta

under ledelse af Bo Holten

Musica Ficta

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af Bo Holten. Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projekt-orienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang i alle dets afskygninger står i centrum.

Musica Ficta ønsker især at introducere nye og herhjemme oversete hjørner af vokal-musikkens verden. Hver koncert er en rejse ind i en tid, en epoke eller en kunstnerpersonlighed. I en verden af mainstream, vil vi gerne blive ved med at introducere det bedste af det oversete og det sjældne - og dertil noget af det velkendte, men helst i nyt lys.

I forb. med Musica Fictas udgivelse af en 3-cd boks med danske sange skriver Bo Holten:
En af de vigtigste dele af den danske kulturarv udgøres af det vi kalder "danske sange" eller lidt mere fint "den danske sangskat". Ingen andre lande, heller ikke vore nordiske søster-lande, har en tilsvarende meget stor gruppe digte med melodier der stadig lever og synges af folk. De danske sange overleveres primært i Højskolesangbogen og Salmebogen samt i et væld af andre sangbøger, og der foregår til stadighed fornyelse, medens meget af det gamle viser sin styrke og holder sig stovt i repertoiret. Hvorfor mon vi har denne særlige sangskat i Danmark er et spørgsmål, jeg ofte får stillet. Ikke helt let at besvare, men en af forklaringerne kan være at Danmarks tab af Sønderjylland og Slesvig i krigen 1864 har været meget medvirkende til behovet for en stærk national manifestation.
I en tid hvor det internationale marked for enkle sange er totalt domineret af den anglo-amerikanske tradition, er det dejligt at kunne konstatere at Musica Fictas og mine fortolkninger af det vi synes er det bedste fra den danske sangtradition har været så stor en succes.

Hjemmeside: http://ficta.dk

Bo Holten Bo Holten,
dirigent, komponist og kunstnerisk leder

Bo Holten har fra begyndelsen været en drivende kraft i den internationale tidlig-musikbevægelse, og hans arbejde med vokalpolyfoni har været banebrydende på dette område i Norden. Mange polyfone mesterværker har han bragt til førsteopførelser i moderne tid.

I 1979 startede han vokalgruppen Ars Nova, hvis kunstneriske leder og dirigent han var frem til 1996. I 1996 etablerede Bo Holten sit eget ensemble Musica Ficta, hvor han ikke bare rendyrker sit speciale, den tidlige musik, men også bruger erfaringerne fra vokalpolyfonien i musik fra helt andre epoker. Indenfor Musica Fictas rammer udfolder Bo Holten også sin interesse for kultur og historie i bredere betydning ved at inddrage musikken i et mangefacetteret kulturelt perspektiv.

Programmet har titlen "Fra Carl Nielsen til nutid".
Musikken vil således være af bl.a. Finn Høffding, Poul Hamburger, Knud Jeppesen, Carl Nielsen, Thomas Laub, Poul Schierbeck, Oluf Ring, Ib Nørholm, Bernard Lewkovitch, Svend-Erik Werner og Bo Holten.