Søndag d. 10. november 2013 kl. 15.00

Klaverduo - på to flygler

Rikke Sandberg og Tanja Zapolski

Rikke Sandberg Tanja Zapolski

Rikke Sandberg og Tanja Zapolski har vi før haft fornøjelsen af at høre i Ledøje-Smørum Musikforening. Nu optræder de sammen som ”The Piano Duo” - på to flygler.

På programmet er musik af D. Shostakovitj, F. Poulenc, A. Piazzolla og L. Bernstein.

Tanja Zapolski er en moderne klassisk pianist, en af Danmarks bedste unge musikere, der gang på gang begejstrer publikum i Danmark og i udlandet med solokoncerter, klaverkoncerter, kammermusik sammen med nogle af verdens bedste musikere, og nye former for cross-genre udtryk.
Efter klaverkoncert af Ravel med Tivolis Symfoniorkester i 2011 skrev en kritiker: "Tanja Zapolski gav os en Ravel-koncert fuld af intens energi og levende farver. Med stålsat koncentration og eksplosiv teknik afleverede en ærefrygtindgydende præstation, på alle tidspunkter lys og strålende."
Tanja har optrådt med Radiosymfoniorkestret, Copenhagen Philharmonic, DR UnderholdningsOrkestret samt Oslo, Helsingborg, Odense og Århus symfoniorkestre.
I februar 2013 medvirkede Tanja i Hans Abrahamsens koncert for klaver og violin med Det Kongelige Kapel under ledelse af verdensberømte dirigent Simon Rattle, der ved den lejlighed fik overrakt Léonie Sonnings Musikpris.

Tanja blev født i tidligere Sovjetunionen og begyndte at modtage klaverundervisning som 7-årig. Musikken har altid fyldt meget i hendes barndom og allerede som 8-årig optrådte Tanja som solist med et symfoniorkester. Kort efter at Tanja flyttede til Danmark som 12-årig begyndte hun at studere hos professor Anne Øland. Tanja blev optaget på Det kgl. Danske Musikkonservatorium da hun var 15 år og afsluttede uddannelsen hos docent Amalie Malling som solist med en anmelderrost debutkoncert i 2008.

Tanja har vundet mange konkurrencer i Danmark og i udlandet, bl.a. 3 gange 1. pris i Steinway & Sons Klaverkonkurrencer, 1. pris i Nordens Talent i Oslo, 1. pris i International Competition for Young Performers. Har modtaget Jacob Gades Legat, Sonningsstipendiet, Den Danske Frimurerordens Pris, Victor Borge Pris 2004, Gladsaxe Musik Pris 2008.

Udover solistvirksomheden, spiller Tanja kammermusik i vidt forskellige sammenhænge og ensembler. Fra de helt klassiske besætninger til de mere eksperimenterende som med Trio ZOOM (saxofon, klaver, slagtøj), der som en af de første i Danmark lavet en "klassisk" musikvideo/DVD.

Tanja elsker at udforske de forskellige genrer og være med til at skabe nogle nye musikalske sammenhænge. Hun har været med til at udgive en plade med indierocksangerinden Jomi Massage og optrådt på bl.a. Roskilde Festival og Jazzfestival.

Læs mere og lyt til musik på
Youtube, Myspace og Hjemmeside for Tanja Zapolski

Rikke Sandberg (født 1977) har fået klaverundervisning siden hun var 8 år gammel. Efter at have vundet 1. præmier i Steinwaykonkurrencerne og Guldmedalje i Berlingske Tidendes Klassiske musikkonkurrence blev hun som 16-årig optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Anne Øland og siden i Solistklassen hos José Ribera.
Rikke Sandberg har studeret i New York hos Nina Svetlanova på Manhattan School of Music og Jacob Lateiner, professor på Juilliard School of Music. Desuden har hun deltaget i masterclasses hos bl.a. Leif Ove Andsnes, Paul Badura Skoda, Pnina Salzman og Jerome Löwenthal. Rikke debuterede fra Solistklassen i december 2002 og blev året efter af Dagbladet Politiken udråbt til årets klassiske musiker.

I 2005 udgav Rikke sin første solo cd med værker af Brahms, for hvilken hun modtog Anmelderringens kunstnerpris og cd'en blev også kåret til "Årets cd 2005" af P2's Amadeus. I 2006 blev hun ansat som Prof. José Riberas assistent på DKDM.

Rikke er blevet tildelt Jacob Gades Store Legat, Aennchen og Eigil Harbys Hæderslegat (Ungdommens Sonningpris), Helge og Merete Finsens Hæderslegat, Carl Nielsens Rejselegat og andre store legater fra bl.a. Leonie Sonnings Fond, Augustinus Fonden, Wilhelm Hansen Fonden og Elli og Peter Ove Christensens Fond.

Rikke har givet solokoncerter over hele Norden, i store dele af Europa og USA. Hun optræder som kammermusiker med mange af landets dygtigste solister og koncertmestre. Hun har været solist med Ålborg Symfoniorkester, Leipzig Kammerorkester, Danmarks Radios Symfoniorkester (torsdagskoncert) og med DR UnderholdningsOrkestret som hun også har indspillet filmmusik med til bl.a. "Afgrunden", "Adams Æbler" og "Historien om en moder".

Pressen skrev:
..."man har den gode fornemmelse, som rigtig pianistisk musik også skal give, at hun nyder livtaget og dansen med den store trebenede partner. Men først og fremmest er hun musiker, kunstner. Opvisning interesserer hende ikke. Lytteren er fuldstændig tryg ved at få et oprigtigt, dybt koncentreret og helt igennem ukrukket billede af musikken, der viser, hvorfor og hvordan hun selv holder af den"... J. Jacoby

..."hun føjede styrtsøer af noder sammen til lange, åndende forløb med skarpt tegnede detaljer, farverig nuancering og et ekspressivt deklamatorisk nærvær, der sugede opmærksomheden til sig"... J. Jacoby

..."spiller med en sådan autoritet, at de færreste, endnu mere etablerede danske pianister ville kunne hamle op med hendes rigt nuancerede og overlegent beherskede spil"... K. Ketting

...."Pladen lyser simpelthen af klarhed. Af flotte stemningsskift og stensikker portrætkunst"..."Godt gået." S. Schauser

Cd'en "The Piano Duo - Symbiosis" blev udgivet i oktober 2012.
Hør dem spille Slavisk dans nr. 2 af Dvorák på Youtube.

Juhl-Sørensen A/S stiller velvilligst det ekstra flygel til rådighed for denne koncert.