Tilbage tilbage

Kvartetten Danske Rør

Birgitte Lindum, obo - Anders Havshøj, klarinet
Per Egholm, saxofon - Gabriella Bergman, fagot

Kvartetten Danske Rør blev dannet i 1994 af saxofonisten Per Egholm, som på det tidspunkt havde samlet sig mod til at fri til de tre hæderkronede, gamle, klassiske træblæsere: Oboen, klarinetten og fagotten. Disse tre instrumenter har jo deres faste plads i symfoniorkestret, hvor saxofonen kun får lov at komme på besøg en gang imellem, og har i øvrigt et langt liv i musikhistorien med utallige værker skrevet til sig.
Det er blevet et langt og lykkeligt ægteskab.

Birgitte Lindum, obo
Birgitte er ansat i Copenhagen Phil. Hun har dog lige haft orlov fra dette orkester, da Det kgl. Kapel havde fået lov til at låne hende et års tid til en udfordrende plads med både obo og engelskhorn. Men nu er hun hjemme i sit eget orkester igen.

Anders Havshøj, klarinet
Anders er lidt rundt omkring i det københavnske musikliv med sit primære virke de sidste mange år i Den kgl. Livgardes Musikkorps og i Tivolis Promenadeorkester. Sidste år blev han dog kontraktansat i DR UnderholdningsOrkestret, så nu – og det næste år frem – er det der han slår sine folder.

Per Egholm, saxofon
Per er en flittigt brugt saxofonist, når de forskellige orkestre har brug for saxofon, og han har været yderst aktiv som kammermusiker, solist, konservatorielærer m.m. De senere år, har han sadlet lidt om til musikskoleleder og organist, men saxofonen er selvfølgelig stadig hans hjertebarn.

Gabriella Bergman, fagot
Gabriella er ansat i Malmö Symfoniorkester, hvor hun udover at være fagottist også er producent; primært i orkestrets pædagogiske arbejde med børnekoncerter og andre musikformidlende aktiviteter.

Link til kvartettens hjemmeside.

På programmet
Noget af musikken, vi får at høre, har en speciel historie.
For nogle år siden gav kvartetten en række koncerter på Tøjhusmuseet. Det var i et samarbejdsprojekt med billedkunstneren Ebbe Laurs Sørensen og komponisten Peter Bruun. Ebbe Laurs Sørensen havde lavet 20 meget store laverede tegninger, og Peter Bruun havde komponeret værket "Kæmpende Mænd" til kvartetten.
Ved koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening vil kvartetten også spille originalværker af Flemming Weis og Torben Enghoff samt transskriptioner af Grieg, Bach og Mozart.

Dagens billedkunstner
Vi er så heldige, at netop Ebbe Laurs Sørensen kommer og hænger nogle af sine tegninger op, så vi får kædet musik og billedkunst sammen.
Se mere på Billedkunstnernes Forbund