Tilbage tilbage

Neel Teilmann, klaver

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

Foto: Thomas Rockall Muus

Copenhagen Piano Quartet er en ung klaverkvartet med base i København, men med rødder i Danmark, Tjekkiet og Polen. Ensemblet blev dannet i 2010 og blev i 2012 som ensemble optaget i solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM) under vejledning af kammermusikprofessor Tim Frederiksen og pianist og docent Jens Elvekjær.
Kvartetten havde debutkoncert i februar 2015. Samtidig hermed udgav kvartetten deres første cd med musik af dansk/tyske Friedrich Kuhlau, musik der ellers er ganske ukendt i forhold til det etablerede repertoire for klaverkvartetter. Cd’en blev meget vel modtaget af anmelderne.
Copenhagen Piano Quartet har haft en omfattende koncertvirksomhed og har optrådt over hele Danmark, i Norge, Italien, Tjekkiet, Tyskland og Kina. De har modtaget flere priser, bl.a. ved den internationale Johannes Brahms konkurrence i Østrig 2012 og P2s kammermusikkonkurrence 2014. I 2013 modtog kvartetten et stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond og Jacob Gades store legat. På programmet er musik af Kuhlau, Mahler, Dvorak.

Benedikte Damgaard
debuterede fra solistklassen på DKDMi 2014 efter studier hos professor Serguei Azizian, suppleret i 2011 med et halvt års studieophold i Berlin.
Inden hun begyndte sin konservatorieuddannelse, studerede hun i 10 år hos Gunnar Tagmose. Som 15-årig havde hun sin debut som solist med Aalborg Symfoniorkester, og hun har siden da været solist med orkesteret adskillige gange, bl.a. som solist i Mozarts Sinfonia Concertante med Copenhagen Phil.
I 2004 vandt hun Jacob Gades Violinkonkurrence. Hun modtog Van Hauens legat i 2007 og Léonie Sonnings musikstipendiat i 2014.
Kammermusik har en stor plads i Benediktes hjerte, og hun har i den forbindelse givet koncerter i Skandinavien, Italien, Tyskland, Frankrig, Tjekkiet, Holland, Australien, Vietnam og Kina.

Kristina Fialová
er uddannet fra Konservatoriet i Brno (2007), Academy of Performing Arts i Prag (2014) og havde debut fra solistklassen på DKDM i april 2015. Siden oktober 2014 har hun desuden studeret ved Hochschüle für Musik i Dresden i Solistklassen.
Kristina er prisvinder ved adskillige internationale konkurrencer, hun har samarbejdet med orkestre som fx Copenhagen Phil, Aarhus Symfoniorkester og Prague Philharmonia,og hun har optrådt i de fleste europæiske lande, Asien, Afrika og USA.
I sæsonen 2014/15 havde hun sin solo debut ved den berømte Prague Spring Festival, og i den kendte Tonhalle i Zürich.
Kristina spiller på en „Carlo Antonio Testore - Contrada 1745" bratsch.
Hjemmeside: www.kristinafialova.cz

"Kristina Fialová er en bratschist med et flammende temperament, naturlig virtuositet og glødende tone. Hun er en af de mest talentfulde violinister af unge generation."
Lars Anders Tomter

"Kristina Fialová er en højt begavet musiker og bratschist. Hun besidder en rig fantasi og intuition, personlighed, fin intonation og bredt spektrum af instrumentale kvaliteter."
Serguei Azizan

Johan Krarup cellist i DR Symfoniorkestret.
trådte til i stedet for Adam Stadnicki. Se omtale af Johan Krarup her.

Neel Bramsnæs Teilmann
debuterede i februar 2012 fra solistklassen på DKDM og har siden da haft en aktiv koncertkalender både som solist, kammermusiker og liedpianist. På DKDM er hun uddannet hos først Amalie Malling og siden Jens Elvekjær. Derudover har hun studeret 2 år ved Sibelius Akademiet i Helsinki hos Eero Heinonen. Neel var vinder af den danske Steinway Konkurrence i 2004, og har modtaget bl.a. Van Hauens legat og et stipendie fra Sonning Fonden. Har optrådt som solist med flere danske orkestre, heriblandt Sjællands Symfoniorkester i 2010.
Hjemmeside: www.neelteilmann.dk

Se også ensemblets hjemmeside.