Tilbage tilbage

Astrid Christensen, viola
Helle Sørensen, cello
Lars Baunkilde, violone
Morten Mogensen, hammerklaver (fortepiano)

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

Musik som Mozart hørte den?

Der er mange forskere, der har teorier om, hvordan musikken har lydt i historiske tider. Ud fra bl.a. velbevarede originalinstrumenter og optegnelser om den tids instrumenter, forsøger mange at danne sig et billede af musikken.
Med Morten Mogensen ved hammerklaveret og ensemblets strygere på original-instrumenter, vil Ensemble Amadeus Copenhagen i alle tilfælde at komme med deres bud på, hvordan Mozart oplevede musikken!
Ensemblet vil spille nogle af W. A. Mozarts elskede klaverkoncerter i kammerversion.
Mozart og andre samtidige komponister står bag arrangementerne af klaverkoncerterne for denne lille, men intense besætning. Desuden vil strygerne "solo" spille musik af Boccherini.

I Ledøje-Smørum Musikforening har vi flere gange haft koncerter med både moderne og historiske instrumenter som violin, viola, cello og violone, men det er første gang, et hammerklaver kommer med, så det fortjener en lille introduktion.

Klaverets stamfader anses for at være en cimbalon, som på dansk bliver benævnt et hakkebræt. En nykonstruktion af dette var på mode omkring år 1700, men det første egentlige hammerklaver bygges af italieneren Bartolomeo Christofori i 1709. Christoforis instrument er for så vidt et moderne instrument på den måde, at det bringes til at klinge med anslag med filtbeklædte hamre, som udløses ved et tryk på en tangent. Han kaldte det et "Gravicembalo col piano e forte" for derved at angive at det kunne spille både kraftigt og svagt ved at variere anslagsstyrken på tangenten. Deraf også benævnelsen "fortepiano" eller "pianoporte", som nu til dags - ikke helt korrekt - "kun" bliver benævnt "piano".

Referencer:

Morten Mogensen begyndte at spille klaver, da han var 6 år gammel. Han har studeret på Det kongelige danske Musikkonservatorium med Anker Blyme som lærer og havde debutkoncert fra solistklassen i 1990. I 1984 dannede Morten Mogensen sammen med Søren Elbæk (violin) og Troels Svane (cello) Københavns Klavertrio. Et samarbejde, der sammen med hans solistvirksomhed, har medført koncerter over hele landet og store dele af Europa (bl.a. Stockholm, Paris, Berlin, Bruxelles, Moskva, 'Wigmore Hall' i London, Wien og Salzburg), USA, Sydamerika samt solistopgaver med danske orkestre (bl.a. Torsdagskoncert med Radiosymfoniorkestret). Morten Mogensen har modtaget utallige priser og indspillet mere end 30 CD'er på plademærket Kontrapunkt siden 1990 (heriblandt en række solo-CD'er) med musik af blandt andre Brahms, Beethoven og Schubert.

Emily Fowler er opvokset i Calgary i det vestlige Canada og var blot fire år gammel, da hun først begyndte at spille violin. Hun har sidenhen vundet alle de store musikkonkurrencer i Canada, samt flere internationale konkurrencer, bl.a. American Bach Soloists International Competition.
Hun er uddannet hos Almita og Roland Vamos og har både en Bachelor og en Master grad fra Oberlin Conservatory i USA.
Emilys karriere spænder over fire kontinenter, og hun kom til Danmark i 2006 efter fire år som solo spiller i Malaysian Philharmonic Orchestra i Kuala Lumpur. Emily har været ansat hos Ensemble MidtVest, Det Kongelige Kapel, og er på nuværende tidspunkt ansat som 2. koncertmester i DR Symfoniorkestret. Hun er derudover efterspurgt både som kammermusiker og som koncertmester i flere orkestre i Danmark og Sverige.

Ida Lorenzen
Ida Lorenzen debuterede fra det Jyske Musikkonservatorium i 2001 , hvor hun studerede hos Marta Libalova og Tutter Givskov. Yderligere studier i Berlin på "Hochschule für Musik Hanns Eisler" og "Hartt School of Music" i USA.
Fra 2001 -2010 var hun medlem af det svensk/internationale Kammerorkester " Camerata Nordica" samtidig som hun var fast medlem i Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Ida har som aktiv kammermusiker givet adskillige koncerter i Danmark, Sverige, Norge , Finland, USA, UK Tyskland og Canada. Med sin første strygekvartet, Aros Kvartetten, indspillede hun for det tyske pladeselskab CPO, og senere som medlem af Talisker Kvartetten var hun i 2006 bl.a. prisvinder i P2's kammermusikkonkurrence.
Fra 2009-2011 studerede Ida barokviolin hos Rachel Podger og Arek Golinski på Det Kgl. danske Musikkonservatorium. I 2012 blev hun medlem af Concerto Copenhagen.
Som barokviolinist spiller hun i mange forskellige sammenhænge - udover Concerto Copenhagen og Coco Pilots i Holmens Barok, Jægersborg Consort , Petri Kantori, i Grundtvigs kirkes Barokorkester, og som 2. koncertmester i Barokorkesteret Camerata Øresund.

Astrid Christensen er uddannet i København på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Josef Kodousek. Studerede videre på Hochschule für Musik i Wien hos Professor Sigfried Führlinger. I 1991 ansat i DR symfoniorkestret.

Helle Sørensen spiller med i forskellige kammerensembler. Var gennem 30 år ansat i DR UnderholdningsOrkestret.

Lars Baunkilde (arpeggione) er uddannet på kontrabas og violone i København, Ålborg og Den Haag. Har siden 1991 spillet i Concerto Copenhagen og adskillige andre ensembler for tidlig musik i Europa, Japan, USA og Brasilien. Har medvirket på en lang række CD- indspilninger, bl.a. den anmelderroste CD ’The Viennese Violone’ på Helikon Records. Lars har siden 2003 spillet arpeggione, og har som den første dansker opført Schuberts arpeggione sonate på original instrumentet.

Link til ensemblets hjemmeside