Tilbage tilbage

Ria Georgiadis, fløjte
Sven Birch, klaver

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

Den østrigsk-græske fløjtenist RIA GEORGIADIS modtog sin musikalske uddannelse i Thessaloniki, Linz og Freiburg (Klasse Robert Aitken). Hun videreuddannede sig på Wiens Musikuniversitet hos Dr. Bernhard Riebl, hvor hun aflagde eksamen i faget ”Atem, Stimme Bewegung für Bläser”. Videre studier hos Karlheinz Stockhausen, Kathinka Pasveer og Janos Balint har præget hendes kunstneriske udvikling betydeligt, og mesterkurser hos vigtige fløjtenister såsom J.P. Rampal, Ph. Boucly, P.Y. Artaud, I. Matuz, R. Fabbriciani, R. Dick, T. Wye, W. Bennett, M. Fahlenbock, A. Lieberknecht, K. Kaiser gav yderligere vigtige impulser.

Ria Georgiadis har modtage adskillige priser og legater. Som solist har hun et bredt repertoire og dækker hele spektret af fløjtelitteraturen. Hun har optrådt med talrige orkestre og har givet koncerter i Østrig, Tyskland, Schweiz, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet, Polen, Italien, Grækenland, Bulgarien, Tyrkiet, Frankrig, Storbritannien, Danmark, USA og Kina. Hun er bl.a. medlem af ensemblet eWAVE, ledet af Wil Offermans, og trioen Les Dames Déshéritées.

Et vigtigt aspekt af Ria Georgiadis’ kunstneriske arbejde er det kreative samarbejde med unge komponister. Et stort antal værker for hele fløjtefamilien er blevet skrevet til og uropført af hende. For nylig udgav pladeselskabet Irida-Classical en solo CD med værker tilegnet Ria Georgiadis, komponeret af græske komponister.

Ria Georgiadis underviser på det Ioniske Universitet i Grækenland og bliver ofte inviteret til at give mesterkurser. Hun er desuden eftertragtet som jurymedlem.

SVEN BIRCH er uddannet pianist ved Det Jyske Musikkonservatorium i Århus hos Aino Gliemann med debut fra solistklassen. Videre studier i Wien hos Alexander Jenner og Leonid Brumberg. Mesterkurser hos kendte pianister såsom Tatjana Nicolajewa, Conrad Hansen, Peter Feuchtwanger og John Lill.

Sven Birch er en efterspurgt pianist med et stort repertoire fra Bach op til vor tids musik. Han har som solist, kammermusiker, akkompagnatør og dirigent turneret i Norge, Sverige, Danmark, Island, Færøerne, Wales, Irland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Polen, Rusland, Litauen, Østrig, Schweiz, Italien, Grækenland, Tyrkiet, Cypern, Ungarn, Tjekkiske Republik, Slovakiske Republik, USA, Brasilien og Japan. Han har indspillet adskillige CD’er og er bl.a. medlem af George Crumb-Trio i Linz.

Sven Birch har lavet et utal af radio- og TV-optagelser hos bl.a. BBC, NDR, WDR, DR, NRK, SR, ORF, Magyar Televízió, Radio Island, RKB (Japan) og TV Globo (Brasilien).

Sven Birch er professor og institutleder på Bruckneruniversitetet i Linz, Østrig. Han underviste 1998 – 2003 på Mozarteum i Salzburg. Han er ligeledes en efterspurgt docent ved klaverkurser. Han modtager ofte invitationer til at medvirke som jurymedlem ved klaver og kammermusikkonkurrencer.

Sven Birch er komponist og udgiver af en serie med pædagogisk klavermusik på forlaget Universal Edition, Wien, samt på forlaget Zimmermann, Frankfurt. Han er ligeledes aktiv som dirigent og er kunstnerisk leder af kammerorkestret 'Danube 2135' i Linz.

Sven Birch har to gange tidligere givet koncert i Ledøje-Smørum Musikforening: I januar 1995 med Ensemble Nord og i januar 2000 med George Crumb Trio.

Johann Nepomuk Hummel: Sonate for fløjte og klaver i d-dur op. 50
Ludwig van Beethoven: Sonate for klaver i cis-mol op. 27/2 ”Mondschein“
Leopoldine Blahetka: Variationer for fløjte og klaver, op. 39
Christos Samaras: ”Urbanneludium” for altfløjte og klaver