Tilbage tilbage

Ria Georgiadis, fløjte
Sven Birch, klaver

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

Den østrigsk-græske fløjtenist RIA GEORGIADIS modtog sin musikalske uddannelse i Thessaloniki, Linz og Freiburg (Klasse Robert Aitken). Hun videreuddannede sig på Wiens Musikuniversitet hos Dr. Bernhard Riebl, hvor hun aflagde eksamen i faget ”Atem, Stimme Bewegung für Bläser”. Videre studier hos Karlheinz Stockhausen, Kathinka Pasveer og Janos Balint har præget hendes kunstneriske udvikling betydeligt, og mesterkurser hos vigtige fløjtenister såsom J.P. Rampal, Ph. Boucly, P.Y. Artaud, I. Matuz, R. Fabbriciani, R. Dick, T. Wye, W. Bennett, M. Fahlenbock, A. Lieberknecht, K. Kaiser gav yderligere vigtige impulser.
Georgiadis har modtage adskillige priser og legater.
Som solist har hun et bredt repertoire og dækker hele spektret af fløjtelitteraturen. Hun har optrådt med talrige orkestre og har givet koncerter i Østrig, Tyskland, Schweiz, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet, Polen, Italien, Grækenland, Bulgarien, Tyrkiet, Frankrig, Storbritannien, Danmark, USA, Kina. Hun er medlem af ensemblet eWAVE ledet af Wil Offermans, trioen Les Dames Déshéritées.
Et vigtigt aspekt af hendes kunstneriske arbejde er det kreative samarbejde med unge komponister. Et stort antal værker for hele fløjtefamilien blev skrevet til og uropført af hende. For nylig udgav Irida-Classical en solo CD med værker tilegnet Georgiadis, komponeret af græske komponister.
Ria Georgiadis underviser på det Ioniske Universitet, Grækenland, er eftertragtet som jurymedlem og bliver ofte inviteret til at give mesterkurser.

SVEN BIRCH født 1960, er uddannet pianist ved Det Jyske Musikkonservatorium i Århus hos Aino Gliemann med debut fra solistklassen. Videre studier i Wien hos Alexander Jenner og Leonid Brumberg. Mesterkurser hos kendte pianister såsom Tatjana Nicolajewa, Conrad Hansen, Peter Feuchtwanger og John Lill.
Sven Birch er en efterspurgt pianist med et stort repertoire fra Bach op til vor tids musik. Han har som solist, kammermusiker, akkompagnatør og dirigent turneret i Norge, Sverige, Danmark, Island, Færøerne, Wales, Irland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Polen, Rusland, Litauen, Østrig, Schweiz, Italien, Grækenland, Tyrkiet, Cypern, Ungarn, Tjekkiske Republik, Slovakiske Republik, USA, Brasilien og Japan. Sven Birch er professor og institutleder på Bruckneruniversitetet i Linz , Østrig. Han underviste 1998 – 2003 på Mozarteum i Salzburg, og er desuden medlem af George Crumb-Trio i Linz. Han er ligeledes en efterspurgt docent ved klaverkurser.
Sven Birch er komponist og udgiver af en serie med pædagogisk klavermusik på forlaget Universal Edition, Wien, samt på forlaget Zimmermann, Frankfurt. Birch er ligeledes aktiv som dirigent og er kunstnerisk leder af kammerorkestret "ensemble/danube.2135" i Linz, ligesom han har indspillet adskillige CD’er. Sven Birch modtager ofte invitationer til at medvirke som jurymedlem ved klaver og kammermusikkonkurrencer. Sven Birch har lavet et utal af radio- og TV optagelser hos bla. BBC, NDR, WDR, DR, NRK, SR, ORF, Magyar Televízió, Radio Island, RKB (Japan) og TV Globo (Brasilien).

Hjemmeside: www.svenbirch.com