Tilbage tilbage

8. april 2018 kl. 16:00 (NB)

Esbjerg Ensemble - 50 års jubilæum

12 musikere - 6 strygere, 5 blæsere og slagtøj

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum
Gæstebilletter à 120 kr. kan købes i forsalg via NemTilmeld
Unge/studerende: 50 kr.

Koncertprogram:
Richard Strauss: Strygesekstet fra Capriccio opus 85
Outi Tarkiainen: Siimes
Li-Ying Wu: Ritournelle - Rondo alla L'albatro vermicolato (uropførelse)
Johannes Brahms: Serenade nr. 1 op. 11 arr. for ensemble af Karl Aage Rasmussen

Esbjerg Ensemble fremfører klassisk kammermusik med kompromisløs kvalitetssans, og er anerkendt for sin nyskabende og alsidige programlægning.
Ensemblet består af 11 temperaments- og udtryksfulde musikere fra hele verden, alle særligt udvalgt for netop deres unikke egenskaber, fordelt som blæserkvintet, strygekvartet og slagtøj.
På initiativ af lokale kræfter og Kulturministeriet blev Esbjerg Ensemble oprettet i 1967 som det første, professionelle kammerensemble i Danmark. Opgaven dengang var den samme som nu – at fremføre klassisk kammermusik på højeste niveau, først og fremmest i det sydvestjyske, men også nationalt og internationalt.

Ensemblet spiller hele den klassiske musiks kanon, men er i høj grad kendt for sin stilsikre fortolkning af moderne værker. Efter koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening tager ensemblet på turné til St. Petersborg og - efter særlig invitation - til Tampere Biennalen (i Finland), en uge hvor udvalgte orkestre og ensembler spiller moderne, finsk musik i byens koncertsale. Det afspejler sig i programmet for koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening, hvor to store, tyske ikoner, Richard Strauss og Johannes Brahms, bliver stillet op mod to unge, nordiske komponister, Outi Tarkiainen og Li-Ying Wu - og dermed romantisk musik mod ny musik.

Richard Strauss og Johannes Brahms får ikke nærmere præsentation her. Det får til gengæld de to nutidige komponister og deres musik.

Outi Tarkiainen (f. 1985) er den nye stjerne på den finske komponist-himmel, ung og fremadstormende og en af de p.t. mest spillede. "Jeg ser musik som en naturkraft, der kan oversvømme en person og endda ændre hele skæbnen" har hun sagt. Hendes musik er blevet hørt i byer fra Tallinn til Tokyo. I 2015 var hun komponist-in-residence på Festival de Musique Classique d'Uzerche i Frankrig. Outis hjerte forbliver dog i nord. ”Jeg har en grundlæggende længsel efter de nordligste regioner inden i mig”, har hun sagt. Tarkiainen har studeret ved Sibelius-Akademiets jazzmusikafdeling og på Institut for Komposition og Musikteori. Hun har også studeret komposition i USA ved University of Miami og i Storbritannien på Guildhall School of Music and Drama.

Siimes er titlen på Outi Tarkiainens anden blæserkvintet. Arbejdets titel antyder et allegorisk skjulested dybt i skoven, hvorfra man let kan observere den omgivende virkelighed. Musikken i 1. sats strømmer og hvirvler, som at dykke under vand, skifter til tider retning og bobler altid glædeligt. 2. sats’ æteriske, dirrende bevægelse, som et billede der dannes ved reflekterende svagt lys eller varmebølger, går over i sidste sats magtfulde akkordstolper, der opfanger hinanden som en askesky.

Li-Ying Wu er født i Taipei, Taiwan, hvor hun voksede op med Europæisk klassisk musik i stuen. Det førte hende til musikstudier i hjembyen, hvor hun ganske tilfældigt faldt over musik af Nørgård, og det navn førte hende til videre kompositionsstudier i København og Aarhus. Og hvad er så det næste, der sker? Jo, man ender op på en workshop i Esbjerg, og en potentiel relation er sikret, hvilket senest har resulteret i, at Esbjerg Ensemble har bestilt er værk hos hende. Det værk, ”Ritournelle”, bliver uropført ved koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening.

Ritournelle - Rondo alla L’albatro vermicolato
Ritournelle var oprindelig en fransk dans i hurtig tredelt takt. Men ordet blev også brugt om et musikalsk formprincip, hvor den hurtige dansemusik blev afløst af episoder med anden, ofte kontrasterende musik. Denne let genkendelige form blev senere kendt under navnet rondo, som vi for eksempel genkender fra sidste sats af Mozarts klaversonate i A-dur, ”Rondo alla turca”, og fra Brahms 1. klaverkvartet, sidste sats ”Rondo alla Zingarese”. Men hvor disse to henviser til sigøjner- og tyrkisk musik, er Albatro Vermicolato det italienske navn på den fugl, der i Danmark kaldes en Galapagos-albatros. Denne albatros har en meget udviklet parringdans, hvor sælsomme bevægelser og lyde gentages af den anden part i noget, der for os mest ligner et koreograferet ritual. Denne rituelle fugledans bliver gengivet i musik, omgivet af hurtigere musik i tredelt takt - en ritournelle.

Hjemmeside for Esbjerg Ensemble: http://esbjergensemble.com