Tilbage tilbage

Alexander McKenzie, klaver

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

DKDM foromtale af Trio Vitruvi's debutkoncert
Trio Vitruvi har spillet sammen siden sommeren 2013, hvor de havde deres tyske debut på Mecklenburg-Vorpommern Festspiele "Junge Elite". Med studier hos deres mentor, professor Tim Frederiksen, vandt de både 1. pris og publikumsprisen ved P2’s Kammermusikkonkurrence 2014 og kort tid efter 1. pris ved Jurmala International Music Competition i Letland.
Trio Vitruvi havde som ensemble debut fra DKDM's solistklasse 11. april 2018.
Trio Vitruvi har siden 2014 været en del af European Chamber Music Academy (ECMA), med studier hos professor Hatto Beyerle (Alban Berg Kvartetten). Trioen har optrådt i hele Europa, Rusland og Kina, i koncertsale som bl.a. Wigmore Hall, Mariinskij Teatret, Salle Cortot Paris, Tivolis Koncertsal og Schloss Grafenegg. Trioen spillede Beethovens Trippelkoncert med Adam Fischer og Danmarks Underholdningsorkester i november 2015.
Trio Vitruvis debutplade med Schuberts sene mesterværker for klavertrio udkom i april 2018 samtidig med trioens koncerter i Carnegie Hall. Trioen har i år grundlagt festivalen Kammerballetten, der får premiere på Takkelloftet, Det Kongelige Teater, 15.-16. August 2018. Kammerballetten fejrer kammermusik med nye koreografier for ballet skabt dertil.
For nylig blev Trio Vitruvi tildelt Statens Kunstfonds 'Den Unge Elite’. Endvidere har Augustinus Fonden støttet trioen med instrumentlån: Jacob la Cour spiller på en Giovanni Battista Ruggeri, Cremona 1700, og Niklas Walentin spiller på en Joannes Franciscus Pressenda / Q. Raphael, Torino 1837.
Augustinus Fonden er også hovedsponsor for Kammerballetten og valgte sidste år at støtte trioen finansielt gennem de næste tre år i anledningen af fondens 75-års jubilæum.

Beskrivelse hentet fra musikagenturet Granvig Artists:
Trio Vitruvi er et af Danmarks mest lovende og efterspurgte kammerensembler. Siden trioens debut i 2013 og overlegne sejr i DR Kammermusikkonkurrencen i 2014 har der i dén grad været bud efter de tre karismatiske unge musikere – både herhjemme og uden for Danmarks grænser.
I dette forår debuterede trioen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse, dagen efter fløj de til USA på en turné, der kronedes af debut 17. april i Weill Recital Hall at Carnegie Hall. Samme dag lanceredes trioens første CD udgivet på det prestigefyldte amerikanske pladeselskab Bridge Records. CD’en indeholder Schuberts store Es-dur Klavertrio og “Notturno”.
Såvel koncerten i Carnegie som CDen har udløst en lind strøm af anmelderroser. Læs mere her.

At the Danish National Radio’s P2 Chamber Music Competition 2014, the jury characterised Trio Vitruvi as “an extravagant ensemble. The trio is made up of three individual soloists, who fill the music with a warmth, energy and instrumental mastery rarely seen or heard – it is the essence of chamber music. They play with a burning enthusiasm as well as true musical integrity and depth, giving their audiences unique experiences and understanding of the music”.
Trio Vitruvi has played together since the summer of 2013, where they attracted great attention at their debut at Festspiele Mecklenburg-Vorpommern ‘Junge Elite’ 2013, Germany. The trio won both First Prize and the Audience Prize at the Danish National Radio’s P2 Chamber Music Competition, 2014. Shortly after the trio won yet another First Prize in Latvia at the Jurmala International Music Competition.
Since then, Trio Vitruvi has performed all over Europe, Russia and in China. They have performed in concert halls such as Wigmore Hall, The Mariinsky Theatre, Salle Cortot, Tivoli Concert Hall, Schloss Grafenegg, and in 2015 together with Adam Fischer & The Danish Chamber Orchestra, Trio Vitruvi performed Beethoven’s Triple Concerto. In April 2018 Trio Vitruvi will release their debut CD recording of Schubert’s Trio, Op. 100 and Nocturne, D. 897 on Bridge Record, at Carnegie Hall on the 17th of April 2017.
The Augustinus Foundation has directly supported the trio with instrument loans: Jacob la Cour plays a Giovanni Battista Ruggeri, Cremona 1700 and Niklas Walentin plays a Joannes Franciscus Pressenda / Q. Raphael, Torino 1837. For more information go to www.triovitruvi.com "They play with a burning enthusiasm as well as true musical integrity and depth, giving their audiences a unique experience and understanding of the music" - Politiken .

Oversættelse til dansk kommer på et tidspunkt.
Links til al information om Trio Vitruvi

Hjemmeside for Trio Vitruvi: https://www.triovitruvi.com/