19. november 2023 kl. 15:00 i Smørum Kulturhus
Gæstebilletter: 130 kr. / 50 kr.
Michaela Fukačová, cello
Renata Ardaševová, klaver
Om musikken ved denne koncert
I Tjekkiet fejrer man år, hvor årstallet slutter med 4. Man kalder det for ‘Rok české hudby’ – dvs Tjekkisk Musik År, hvilket der jo bliver næste år. Der er godt nogle uger til 2024, man da der er så mange tjekkiske komponister, der har jubilæum i 2024. Bl.a. Smetana, Dvorák, Suk, Janácek, Nedbal. Derfor vil musikerne gerne varme lidt op til Rok české hudby ved at præsentere alle de nævnte komponister med mindst et lille musikstykke.
Selvom Bohuslav Martinů ikke er jubilar i år, kommer han med i programmet, ”for han hører jo til blandt de bedste”, fortæller Michaela Fukačová.
Derudover skal vi høre Griegs skønne Sonata i a-mol.
Michaela Fukačová
Biografi hentet fra Wikipedia
Hvor i verden Michaela Fukačová har optrådt, er hun blevet mødt med begejstring af publikum og poetiske superlativer hos anmelderne. Hun er født og opvokset i et musikerhjem i Brno i Tjekkiet. Allerede som fireårig begyndte hun at spille klaver. Først som fjortenårig blev hun grebet af celloen, og det med en begejstring, så hun to år senere kunne vinde sin første pris ved Beethoven-konkurrencen i Tjekkiet.
Efter studier ved Akademiet i Prag flyttede Michaela Fukačová i 1985 til Danmark, hvor hun forsatte sine studier i solistklassen hos professor Erling Bløndal Bengtsson på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
I løbet af sine studieår deltog hun i flere internationale konkurrencer – altid med en topplacering. Således var hun i 1986 prisvinder af den internationale Tjajkovskij-Konkurrence i Moskva.
Samme år afsluttede hun sin uddannelse med en sensationel debut, der med ét gjorde hende til en af Danmarks mest efterspurgte solister. Priser og udmærkelser fulgte i rask tempo – således i 1988 Musikanmeldernes pris.
Et vendepunkt blev mødet med den legendariske cellist Mstislav Rostropovitj, som i begejstring for hendes talent påtog sig rollen som hendes musikalske mentor. Det internationale gennembrud kom i 1990, hvor Michaela Fukačová debuterede i Paris og i London. Koncerter i New York, Berlin, Tokyo fulgte slag i slag. Siden har hun koncerteret i alle vesteuropæiske lande, i USA, Canada, Japan og Sydkorea. Hun har spillet med utallige orkestre, verden over, således Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Orchestra, Berliner Sinfonie-orchester, NHK Orkestra Tokyo og med dirigenter som Jorma Panula, Hans Graf, Sixten Ehrling, Eliahu Inbal, David Shallon, Ferdinand Leitner, Libor Pesek, Aldo Ceccato.
Hendes diskografi indeholder både cellolitteraturens hovedværker som Dvorák, Elgar, Tjajkovskij, samt danske cellokoncerter af Herman D. Koppel og Poul Ruders. For sin indspilning af Myslivecek’s cellokoncert modtog hun i 1994 den klassiske Grammy som årets bedste solist. I 2006 fik hun yderligere “Gramophone award” for indspilning af Peter Lieberson’s cellokoncert “Six realms”.
Michaela Fukačová har bevaret sin nære kontakt med det tjekkiske musikliv, koncerterer ofte med sit hjemlands orkestre, især den Tjekkiske Filharmoni, der valgte hende som solist til sin 100-års jubilæumsturné til Japan.
Herhjemme er hun bestandig på farten, dels som kammermusiker med vore førende kunstnere, dels som solist med Danmarks symfoniorkestre, i radio og TV.
Michaela Fukačová er en flittig gæst i grammofonstudierne. Listen over hendes cd’er er betydelig og i hastig vækst. Den rækker fra cellolitteraturens hovedværker, Dvořák, Elgar og Tjajkovskij til oversete perler som Mysliveceks cellokoncert, for hvilken hun i 1994 modtog den klassiske Grammy som årets bedste solist.
Michaela Fukačová har siden 2001 været ansat som solocellist i Odense Symfoniorkester, samtidig med at hun opretholder sin karriere som internationalt efterspurgt solist og kammermusiker.
Hun spiller på en Carlo Tononi-cello fra 1729.
Renata Ardaševová
Biografi hentet fra Brno art and advertising agency GLOBART Ltd.
Oversættelse til dansk baseret på Google Translate.
Renata Ardaševová, født Lichnovská, har en række cd’er, radio- og tv-optagelser bag sig. Hun samarbejder aktivt med førende indenlandske og udenlandske kunstnere, deltager i prestigefyldte projekter som Concentus Moraviae-festivalen eller České sny.
Kritikere sætter især pris på hendes indre ladning og følelsesmæssige gengivelse af det musikalske billede, samt følelsen af form og konstruktion af de fortolkede kompositioner.
Efter eksamen fra konservatoriet i Ostrava hos prof. Marty Toaderová og Prof. Milan Báchork inden for komposition, fortsatte Renata Ardaševová sine studier på Jam i Brno i klassen af Prof. Marta Toaderová og Prof. Inessa Janíčková. Hun samlede også værdifuld erfaring i mange internationale tolkemasterkurser under vejledning af pædagoger i verdensklasse (Prof. Rudolf Kehrer, Prof. Vera Gornostaeva, Prof. Lev Naumov). Samtidig påbegyndte hun en intensiv koncertvirksomhed, både solo og kammermusik, præsenterede egne kompositioner og improvisationer og vandt i årene 1984 – 1994 en række priser i nationale og internationale konkurrencer.
Efter succesfulde studier blev Renata Ardaševová en efterspurgt solist og kammerspiller, der blev hørt på verdensscenerne i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Schweiz, Tyrkiet, Luxembourg, Holland, Polen, Letland og andre lande. Hendes klaverforbindelse med sin ikke mindre succesrige mand, Igor Ardašev, er også unik. De startede en koncertaktivitet under kunstnernavnet Duo Ardašev – spille 4-hændigt på to klaverer. Incitamentet var Supraphon-selskabets tilbud om at optage Antonin Dvořáks komplette firehåndsværk.
Blandt koncertaktiviteterne kan især nævnes en firehåndsrecital for Pragforårets Venner, en koncertturné med violinisten Ivana Tomášková, firehåndskoncerter i Valencia, Spanien, en turné med National des Pays de la Loire-orkestret i Frankrig, og en koncert i Wiesbaden (Tyskland), som en del af Czech Dreams 2007-festivalen.
Renata Ardaševová har opnået ubestridelig succes i en række internationale konkurrencer. Hun er vinder af Virtuosi per musica di pianoforte-konkurrencerne i Ústí nad Labem, Bedřich Smetana-konkurrencen i Hradec Králové, Chopin-konkurrencen i Mariánské Lázně, og i 1992 vandt hun Gordon Trust Prize ved Scottish International Competition i Glasgow. Hun fik også succes i kompositionskonkurrencen Generation, som hun blev vinderen af i 1987.