Nana Bugge Rasmussen og Pål Eide

15. september 2024 kl. 15:00 i Smørum Kulturhus

Gæstebilletter: 150 kr.

Nana Bugge Rasmussen, mezzosopran
Pål Eide, klaver

Foto: Gerald Geerink

Nana Bugge Rasmussen arbejder med såvel lieder som opera og kirkemusik.
Hun studerede på Universität der Künste i Berlin og fortsatte på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. I 2010 tog hun sin BA-grad og i 2013 sin MA-grad.
Samtidig med sine studier optrådte hun som solist i opera og operette i Danmark og Tyskland.
I november 2013 vandt hun 3. præmie i konkurrencen Concorso Internazionale Musica Sacra i Rom, og i september 2014 vandt hun 2. pris på Concours International de Chant Baroque i Froville i Frankrig.
I 2015 blev hun en del af programmet ‘Den Unge Elite’, sponsoreret af Dansk Kunstfond, et tilskud til meget talentfulde musikere med fokus på at opbygge en international karriere.
Hun har med stor succes sunget på scener både i Danmark og udlandet bl.a. Copenhagen Renaissance Festival, Alte Oper, Frankfurt, Théâtre des Champs-Elysées, Paris, og Grand Théâtre de Provence, Aix-en-Provence.

To forsøg på at at få en nytårskoncert med Nana Bugge Rasmussen m.fl. mislykkedes pga. Corona. 3. gang var lykkens gang, så i 2023 fik vi en endelig en nytårskoncert – en formidabel en af slagsen. Læs om her. Mange efterspurgte et genhør, så i jubilæumssæsonen hav vi engageret Nana m. pianist med et lied program.
Link til hjemmeside.

Pål Eide er uddannet i København hos Tom Ernst og José Ribera, i Moskva hos Tatjana Nikolajeva og Naum Starkmann og i Oslo hos tjekkiske Jirí Hlinka. Han debuterede fra solistklassen i København i 1997 med et brag af en koncert og et ærefrygtindgydende program bestående af Beethovens Waldstein-sonate, Ravels “Gaspard de la nuit” og Rachmaninovs 2. Klaversonate. Han er født og opvokset i Norge men har siden 1990 boet i Danmark kun afbrudt af et studieophold i Moskva 1993-94.
Pål fik sit internationale gennembrud dels med ovennævnte koncert i Carnegie Hall og dels med sine seneste to CD’er, ’Grey Clouds’ fra 2017 og ”Pictures” fra 2019. Begge udgivelser blev modtaget med topanmeldelser i europæiske og amerikanske musiktidsskrifter og efterfølgende eksponering på en lang række internationale klassiske musikkanaler.
Læs om Pål Eide hos Granvig Artists og på hans hjemmeside.

Program:
Clara Schumann: 6 sange
Johannes Brahms: Intermezzo i A-dur
Robert Schumann: Dichterliebe
Frédéric Chopin: Ballade nr. 2 i F-dur
Gustav Mahler: Kindertotenlieder

Clara Schumann: 6 Sange, Op. 13
Clara Schumann, en af de mest fremtrædende kvindelige komponister i det 19. århundrede, komponerede sine 6 Sange, Op. 13 i 1843. Disse sange er et smukt eksempel på den romantiske liedtradition, hvor hun kombinerer lyriske og følelsesmæssigt intense tekster med rig musikalsk ledsagelse. Teksterne til disse sange er skrevet af forskellige digtere, herunder Friedrich Rückert og Heinrich Heine, og de udforsker temaer som kærlighed, længsel og naturens skønhed. Clara Schumanns sange er kendt for deres delikate balance mellem tekst og musik, hvor begge elementer understøtter og fremhæver hinanden.
Link til tekst

Robert Schumann: Dichterliebe, Op. 48
Dichterliebe, Op. 48, er en af Robert Schumanns mest berømte lieder-cyklusser, skrevet i 1840, som også er kendt som hans “Liederjahr”. Værket består af 16 sange, med tekster af Heinrich Heine fra hans digtsamling Lyrisches Intermezzo. Sange cyklussen skildrer en historie om kærlighed, tab og længsel med en gennemgående melankolsk tone. Musikken er gennemsyret af subtil harmoni og indfangelse af poesiens stemninger, hvilket gør værket til et hovedværk inden for lied-genren.
Link til tekst

Gustav Mahler: Kindertotenlieder
Gustav Mahlers Kindertotenlieder (Sange om døde børn) er en dybt følelsesladet sangcyklus for stemme og orkester, komponeret mellem 1901 og 1904. Teksterne er skrevet af Friedrich Rückert og reflekterer over den ubærlige sorg ved at miste et barn. Rückert skrev disse digte som en personlig bearbejdelse af sine egne børns død, og Mahler valgte at sætte fem af dem til musik. Musikken er karakteristisk for Mahler med dens intense følelsesmæssige udtryk, komplekse orkestrering og dybtgående humanistiske temaer.
Link til tekst

De tyske tekster bliver udskrevet til koncerten.
Kindertotenlieder kommer også på dansk.