Søndag den 10. november 2002 kl. 15.00 i Smørum Kulturhus
Den klassiske kammermusik..
Madame Claude blev etableret i 1991 i forbindelse med Danmarks Radios første kammermusikkonkurrence. Og det var netop interessen for kammermusikken, der førte de tre musikere sammen.
Trioen, som tæller Pia Kaufmanas på fløjte, Astrid Christensen på bratsch og Tine Rehling på harpe, har med årene udviklet et fornemt sammenspil, hvor de tager lytteren med i harpetrioens fascinerende klangverden. Harpens yndefulde udtryk tilføjes et væld af nuancer i forening med bratschen og fløjten, og instrumenternes særegne karakterer træder frem i farverige kontraster.
Claude Debussy udnyttede til fulde denne besætnings unikke egenskaber i sin impressionistiske harpetrio og har da også inspireret til navnet Madame Claude. Trioens repertoire strækker sig således fra Debussys sarte impressionistiske stemninger til iørefaldende og velkendte klassiske perler. Udover det 20. århundredes kammermusik er bl.a. barokken og den franske guldaldermusik repræsenteret. Vores egen Carl Nielsen og Kuhlau er ligeledes på programmet.
Den ny kompositionsmusik.
Komponister har gennem det 20. århundrede ladet sig inspirere af Debussys værk. I begyndelsen af perioden resulterede det i klangskønne kompositioner med impressionistiske elementer, mens vor tids komponister gerne ud forsker modsætningerne i harpetrioen.
Den ny musik har altid været en del af Madame Claudes repertoire, særlig ny dansk musik. Det har ført til talrige opførelser i ind og udland, både eksisterende værker, men også værker bestilt af Madame Claude.
Blandt danske komponister, der har skrevet for harpetrio kan nævnes H. D. Koppel, Nørholm, Thybo, Koch, Hegaard, Rosing-Schow og Lorentzen.
I 1997 udgav ensemblet Cd'en "Madame Claude - Music for Harptrio", som udover Debussys Sonate præsenterer danske værker. Pladen fik en meget positiv modtagelse med kommentarer som "overraskende dejlig", "ren fløjl og engleklang for øregangen", "Musikken er ny og spændende" og "stof til eftertanke".
Denne utraditionelle kvartet er en dialog mellem to musikalske verdener.
Samarbejdet med den brasilianske percussionist Afonso Correa indledtes ved indspilningen af et brasiliansk inspireret værk af jazzpianisten Thomas Clausen. I arbejdet med Clausens musik, der befinder sig i grænselandet mellem flere genrer, opstod et anderledes rum, hvor der bygges bro mellem de klassiske traditioner og den rytmiske verden. Det var en stor inspiration for de fire musikere, og siden har de sammen opbygget et repertoire.
Flere danske komponister med baggrund i blandede musikmiljøer har skrevet musik til Madame Claude og Afonso. To brasilianske bestillingsværker er på bedding, et projekt, som kvartetten venter sig meget af. Desuden optræder gruppen med franske og spanske arrangementer. Her farves den klassiske musik af de inciterende sydlandske rytmer. Kvartet og triorepertoiret supplerer hinanden flot og giver lytteren en spændende og varieret oplevelse.
Pia Kaufmanas, fløjte, har studeret i København og New York med debut fra Det kgl. danske Musikkonservatorium i 1987. I fire år var hun solofløjtenist ved Randers Byorkester, før hun i 1991 valgte en karriere som solist og kammermusiker. Hun har optrådt som solist i Tyskland og Sverige, og gennem seks år var hun med i Wärme-Kvartetten, som turnerede i Skandinavien, Europa og Kina. Pia er en varm og intens musiker, som spiller med et ekspressivt udtryk og en nuanceret og farverig klang. I de senere år har hun hentet inspiration i den brasilianske musik, hvor de livsglade rytmer er kombineret med et fascinerende melodisk og harmonisk tonesprog. I trioen Tresafinado præsenterer hun den klassiske musik side om side med andre kulturers musikalske traditioner.
Astrid Christensen, bratsch, er uddannet i København og i Wien med diplom i 1990. Kammermusikken har sammen med orkesterrepertoiret været en selvfølge i hele hendes musikerliv. Mens hun endnu var studerende fungerede hun i Esbjerg Ensemblet og vandt en plads i Det Kongelige Kapel. Udover Madame Claude har hun været aktiv i adskillige strygekvartetter, bl.a. i Arion kvartetten. Hun er desuden med i Arken Ensemblet og har i en periode spillet med Det Jyske Ensemble. Som fast medlem af Radiosymfoniorkestret har hun således en travl kalender. I sin musik forener Astrid den smukke, mørke bratschklang med rytmisk attak og spontant liv, det følsomt indadvendte med det sprudlende udadvendte.
Tine Rehling, harpe, slog tidligt sit navn fast som en solist af format. Hun har uddannet sig i København og USA, og allerede i studietiden blev hun anerkendt med bl.a. Jacob Gade Prisen og i form af engagementer som solist med flere danske orkestre. Blandt andre højdepunkter i Tines karriere kan nævnes hendes debut fra konservatoriet i 1993 og solistoptræden ved Den 4. Harpekongres i Paris. Tine håndterer harpen teknisk ubesværet. Hun forstår at lægge både styrke og sensibilitet i det musikalske udtryk og spiller levende og virtuost. Sideløbende med solokoncerterne har kammermusikken altid været en del af hendes repertoire. Hun er bl.a. medstifter af "Time Wave", hvor hun udforsker nyt land på tværs af tid og genrer. Hun er desuden soloharpenist i Aalborg Symfoniorkester.
Afonso Correa, trommer og percussion, er født i Rio, Brasilien. Han er inspireret af den legendariske trommeslager Edison Machado, der introducerede det synkoperede 'samba-beat in cymbals'. Afonso har turneret og indspillet med de største kunstnere i Brasilien, bl.a. Elsa Soares og Joao de Aquino. I 1987 bosatte han sig i Hamborg. Afonso spiller med en medrivende og smittende frigjorthed, og han fremstår med sit intuitive musikerskab som en glimrende ambassadør for sit lands kulturarv, uanset om det er jazz-, crossover eller klassisk musik, der står på programmet. Han er et kendt ansigt på den danske musikscene, bl.a. i Maria Quatro Bossa og Thomas Clausen Brazilian Quartet. Som percussionist kan han desuden høres i trioen Tresafinado.
… formfuldendt spillet med sans for de smidige fraseringer, der smyger sig om hinanden. Der er hele tiden nærvær i det forrygende flotte sammenspil mellem de tre musikere i Madame Claude.
Madame Claude lægger vægt på de håndgribeligt klare episoder i deres fortolkning bliver musikken ikke konturløs og drømmende. Men Madame Claude har også et rytmisk attak og et samspil, hvor klangene kan forvandles, instrumenterne smelte sammen eller bytte karakter.
Deres åbenhed over for de unge komponisters musikalske påfund er umiskendelig. De fremfører den ny musik naturligt, levende og overbevisende, ja, med et imponerende overskud.