Tilbage tilbage

Jens Bjørn Larsen, tuba

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum
Gæstebilletter: 120 kr.

At finde sammen i en kammermusikgruppe er en enkel ting, at finde sammen med ligesindede er straks noget andet. Det er lykkedes i Den Danske Messingkvintet. Både hvad angår et højt ambitionsniveau, viljen til at gøre det godt, musiksmag og ikke mindst har vi det sjovt i hinandens selskab.

Messinglærerne ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) har fundet sammen i dette ensemble, der blev stiftet i 2014. Foruden at undervise er de aktive musikere, der spiller i forskellige orkestre og kammerensembler. To af dem har titel af professor.

Repertoiret for kvintetten spænder fra renaissance til nyskrevne værker skrevet til kvintetten. Dog ligger hovedvægten nok på det romantiske originale repertoire, og gerne med en Dansk/ Skandinavisk vinkel.

Ved koncerten vil kvintetten spille musik af bl.a. Bach, Holmboe, Evald og Sandstrøm.

Kvintetten består af:

Nikolaj Viltoft, trompet - er uddannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og Hochschule für Musik i Köln. Han har været solotrompetist på Opera National de Paris, og siden 2006 solotrompetist i Det Kgl. Kapel. Nikolaj har undervist ved DKDM siden 2008.

Jonas Wiik, trompet - er uddannet på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har været ansat som solotrompetist i Malmö Operaen fra 1993-2007 og siden 2007 som 2. solotrompetist i Det Kgl. Kapel. Jonas har desuden været meget aktiv kammermusiker, bl.a. i Royal Danish Brass og Athelas Sinfonietta, Copenhagen. Jonas underviser i trompet og kammermusik ved DKDM.

Jakob Keiding, horn - er uddannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Hochschule für Musik, Wien. Fungerede en del år som solohornist i det østrigske radioorkester i Wien. Siden 1993 solohornist i Sjællands Symfoniorkester. Jakob har desuden spillet utallige koncerter med bl.a. Den Danske Horntrio, som vi i Ledøje-Smørum Musikforening havde besøg af i 2005, og Den Danske Blæseroktet, som vi havde besøg af i 2007. Han har desuden vundet Nordisk Horn-konkurrence og er fast medlem af ”World Philharmonic Orchestra”. Jakob har undervist ved DKDM siden 2013.

Jesper Juul, basun - er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium fulgt op af studier i Paris, Chicago og London samt ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvorfra han debuterede i 1998. Som kun 23-årig blev han ansat som 1. solobasunist i DR Symfoniorkestret, hvor han havde sit virke indtil 2014. I en årrække var han desuden fast medlem af Athelas Sinfonietta, ligesom han har været meget aktiv som kammermusiker i forskellige sammenhænge. Bl.a. har han været initiativtager til ensembler som Den Danske Basunkvartet og Danish Brass Quintet. Jesper har været prisvinder ved flere internationale solistkonkurrencer og har som følge heraf været en efterspurgt solist i ind- og udland.
Jesper Juul er endvidere uddannet som dirigent ved DKDM og har igennem de senere år haft opgaver som dirigent ved bl.a. DR Underholdningsorkestret.
I 2013 blev han udnævnt til messingblæserprofessor ved DKDM.

Jens Bjørn-Larsen, tuba - er en af de mest efterspurgte tuba-solister i verden, og tillige en meget succesfuld og efterspurgt messingpædagog. Han har været solotubaist i DR Symfoni Orkestret i en lang årrække indtil han helligede sig jobbet som tuba-professor ved Hochschule for Musik und Theater i Hannover. Han underviser desuden ved DKDM og Musikhögskolan i Malmö. Jens vandt i 1991 verdens største tuba-solist konkurrence, Geneve konkurrencen, hvilket faktisk er et spørgsmål i spillet ”Trivial Pursuit”.

Dagens billedkunstner
Helle Omel Hansen
Hjemmeside på Facebook (søg efter ”helleskunst”)