Nytårskoncert

24. januar 2021 kl. 15:00
Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum
Gæstebilletter: 150 kr. / Unge/studerende: 50 kr.

Nana Bugge Rasmussen, mezzosopran
Jacob Andersen, tenor
Louise Schrøder, klaver
… og en sanger mere

Vi byder 2021 velkommen med en festlig og munter nytårskoncert, hvor vi kan forvente os highlights fra opera, operette, revyer og andet godt – serveret med et glimt i øjet af nogle af vores bedste sangere.

Nana Bugge Rasmussen arbejder med såvel lieder som opera og kirkemusik. Samtidig med sine studier optrådte hun som solist i opera og operette i Danmark og Tyskland. I november 2013 vandt hun 3. præmie i konkurrencen Concorso Internazionale Musica Sacra i Rom, og i september 2014 vandt hun 2. pris på Concours International de Chant Baroque i Froville i Frankrig. Hun har med stor succes sunget på scener både i Danmark og udlandet bl.a. Copenhagen Renaissance Festival, Alte Oper, Frankfurt, Théatre de Champs-Élysées, Paris, og Grand Théatre de Provence, Aix-en-provence.
Siden juli 2015 har hun været en del af programmet ‘Den Unge Elite’, sponsoreret af Dansk Kunstfond, et tilskud til meget talentfulde musikere med fokus på at opbygge en international karriere.
Allerede som barn var Nana Bugge Rasmussen meget interesseret i at synge og kom ind i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums børnekor blot otte år gammel. Parallelt med private vokalstudier hos Anne Margrethe Dahl studerede hun filosofi på Københavns Universitet fra 2005 til 2007, hvor hun blev optaget både på Den Kongelige Danske Musikhøjskole (Københavns Universitet), samt på Universität der Künste i Berlin. Hun begyndte sine studier i Berlin og fortsatte i København. I 2010 fik hun sin BA-grad fra DKDM, og i 2013 sin MA-grad, hvor hun studerede hos Susanna Eken.
Hjemmeside: http://NanaBuggeRasmussen.com

Den danske operasanger Jacob Skov Andersen (f. 1990) er født og opvokset i København. Hans musikalske løbebane startede allerede som 9-årig, da han blev optaget på sangskolen Sankt Annæ Gymnasium. Deraf fulgte flere år som sanger i Københavns Drengekor, der om noget lagde grundstenen for hans interesse for sang og musik.Jacob studerer nu til daglig på Operaakademiet ved Det Kongelige Teater hos forstander og sanglærer Anne Margrethe Dahl. Sideløbende med sine studier har Jacob modtaget undervisning af den internationalt anerkendte tenor Reinaldo Macias og tidl. professor ved Guildhall School of Music & Drama Susan McCulloch.
Han har allerede gjort sig bemærket i flere sammenhænge, og er modtager af Roagerfondens talentpris 2019 og Edith Allers mindelegat 2019. Fra næste sæson er han optaget på det nye og prestigefyldte 2-årige Young Artist Program på Det Kongelige Teater, hvor han allerede i sæsonen 2020/2021 kan opleves i rollerne som Tamino i ’Tryllefløjten’ af W.A. Mozart, Pierre i ’Intet’ af D. Bruce og Gralsritter i ’Parsifal’ af R. Wagner.
Jacob har allerede sunget hovedroller på den danske operascene: I februar 2020 fik Jacob således sin rolledebut som Leander i C. Nielsens ’Maskarade’ med Helsingør Kammeropera, og i august 2019 debuterede han i rollen som Rodolfo i G. Puccinis elskede mesterværk ’La Boheme’ i forestillingen ”Tour de Boheme” på Copenhagen Opera Festival. I sæsonen 2019/2020 på Det Kongelige Teater sang han rollerne; Stimme eines Jungen Seemannes og Ein Hirt i ’Tristan und Isolde’ af R. Wagner og Gastone i ’La Traviata’ af G. Verdi. Han skulle have sunget rollen som Luke i ’Handmaid’s Tale’ af P. Ruders, men forestillingen blev aflyst pga. Corona Virus. Han har desuden i løbet af de seneste år spillet hovedrollen som Prins Paris i Operettekompagniet Polyhhymnias opsætning af J. Offenbachs ’Den Skønne Helene’, samt medvirket i kæmpe succesen Amadeus på Det Kongelige Teater, der spillede 34 forestillinger for fulde huse.
Jacob er en flittigt brugt solist i operakoncerter og oratoriesammenhæng, og han har bl.a. sunget det krævende tenorparti i Rossinis ’Petit Messe Solenelle’, været tenorsolist i Mozarts ’Requiem’, i Haydns Stabat Mater og flere gange i Händels ’Messias’.
​Hjemmeside: https://da.jacobandersentenor.com/

Louise Schrøder, pianist — Nordfalsters Koncerthus og Orenæs Saloner

Louise Schrøder er uddannet pianist med speciale i akkompagnement og repetition fra Syddansk Musikkonservatorium i 2006 ved Tove Lønskov og Marianna Shirinyan.
Fra 2006-2016 var Louise Schrøder musikalsk leder samt en del af den daglige ledelse i turnekompagniet Den Rullende Opera. Som akkompagnatør og repetitør har Louise erfaring fra bl.a. Den Jyske Opera, Den Ny Opera, Copenhagen Opera Festival, Operaakademiet, Polyhymnia og Opera på Grænsen. I korsammenhænge hos bl.a. Mogens Dahl Kammerkor, Sokkelund Sangkor, Kammerkoret Camerata og Graabrødre Kammerkor. Derudover fungerer hun som akkompagnatør til auditions, korrepetition og liedkoncerter.
(Tekst hentet fra Det Danske Sangselskab)