Hugo Wolf: Italienisches Liederbuch

5. september 2021 kl. 15:00 i Smørum Kulturhus

Nathalie Chalkley, sopran
Leif Jone Ølberg, baryton
Ian Ryan, klaver

Gæstebilletter: 120 kr.

Hugo Wolf (1860 – 1903) var en østrigsk-slovensk komponist. I nogle få manisk-intense perioder af sit liv komponerede han de fleste af de henved 300 sange, der har gjort ham til den fjerde mester blandt 1800-tallets tyske komponister af romantiske lieder ved siden af Schubert, Schumann og Brahms.
Hans lieder har en betragtelig bredde i stil, form og udtryk. Karakteristisk for en del af produktionen er den symfoniske udformning af klaverakkompagnementet, der bærer en sangstemme uden synderlig melodisk egenværdi, men så meget desto mere intens og fintfølende over for enhver sproglig og psykologisk detalje i teksten (ref. Wikipedia).


Italienisches Liederbuch er en samling af 46 Lieder. De første 22 sange (bog 1) blev komponeret mellem september 1890 og december 1891 og udgivet i 1892. De andre 24 sange (bog 2) blev komponeret mellem marts og august 1896 og udgivet samme år. De 46 sangtekster er hentet fra en antologi af italienske digte af Paul Heyse(1830 – 1914), oversat til tysk og udgivet med titlen Italienisches Liederbuch i 1860. På trods af Heyses mangfoldige poetiske valg foretrak Wolf rispetto, et kort italiensk vers, der normalt består af otte linjer med ti eller elleve stavelser i hver. Som et resultat heraf er sangene forholdsvis korte (ref. Wikipedia).
Emnet er kærlighed, og den erotiske spænding mellem hende og ham beskrives i en række præcist skildrede miniaturesituationer, der spænder fra betagelse over forførelse til resignation.
Værket er skrevet for to sangere, sopran og baryton, for at både den kvindelige og den mandlige side skal komme til udtryk (ref. Nordvestjysk Musikkreds).

Hugo Wolf komponerede flere humoristiske sange end nogen anden større sangkomponist i det 19. og begyndelsen af ​​det 20. århundrede. ”Overdrivelse fremmer forståelsen” og ”Kærlighed gør blind” er i den grad i højsædet i sangene. Vel er der nok noget af det, man kan få tårer i øjnene af, hvis man selv har oplevet kærestesorger, men ellers kan man trække på smilebåndet over både den forgabte / lykkelige og den hadske / ulykkelige kærlighed. Bl.a. om den smukke Toni der var ved at sulte sig selv ihjel. Da kærligheden plager ham så grusomt, spiser han “kun” syv brød for hver kindtand – og lidt til! Og lindrer Tonina ikke hans smerter, vil der komme hungersnød og stigende priser.

Man kan læse om musikken bl.a. her: https://hampsongfoundation.org/wp-content/uploads/2020/04/Einfuehrung-Konzert-8.pdf. Her er et lille uddrag, der netop vedrører ovennævnte eksempel:

Vi hører her et eksempel på Wolfs mest krævende og den mest spidse tonale vittighed. Klaveret stønner ulideligt i begyndelsen med dybe, ildevarslende triller; der er glidende kromatiske figurer og dramatiske spring nedad; der er tonal uro. Ikke før den spottende, triumferende omtale af syv brød for hver kindtand …
Det hele kulminerer med et voldsomt klimaks på ordet “hungersnød”, et melodramatisk skrig med knoglebrudende dissonans. Den høje c-moll akkord lyder til sidst som et gigantisk “HA !!!”.


Sangene bliver sunget på tysk. Vi har lagt både den tyske tekst og en oversættelse til dansk i filen
Italienisches Liederbuch – tekst (v. 04.09.2021).


Nathalie Chalkley er uddannet i sang ved Royal Academy Opera i London, hvor hun modtog diplom med udmærkelse. Hendes operaroller inkluderer Zerlina (Garsington Opera), Susanna (Amersham Festival Opera), and Sophie Scholl ved verdenspremieren i Sir Peter Maxwell Davies’ Kommilitonen! Hun har optrådt i rollen som Héro i Berlioz’s Béatrice et Bénédict for Sir Colin Davies og som Ræven i The Cunning Little Vixen (Ryedale Festival Opera). Hun optræder regelmæssigt på Bampton Classical Opera. Tidligere roller: Ninetta i Mozart’s La Finta Semplice og Daphne i Handel’s Apollo and Daphne. Hun har optrådt ved koncerter i St. Johns, Smith Square, Hampton Court Palace og for Oxford Lieder Festival. Derudover har hun været solist i Finzi’s Dies Natalis og Mahler’s Fourth Symphony. Hun har givet koncerter i Holywell Music Rooms i London, the Barn at Bury Court og ved Hackney Music Festival og har sunget et udvalg af Bach og Händel arier med h the English Concert. I Danmark, hvor Nathalie nu residerer, har hun bl.a. givet koncerter i Det Danske Sangselskab, Maribo Musikforening, Sangselskabet Aarhus og i Herfølge Kirke.

Den norske baryton Leif Jone Ølberg har hurtigt etableret sig som en af ​​de mest spændende unge skandinaviske operasangere i dag. Hyldet for sit komiske talent og stærke tilstedeværelse på scenen kombineret med en smuk og solid stemme har han været regelmæssig gæst på Den Kongelige Opera siden eksamen fra Opera Academy i København. Roller ved Royal Royal Opera inkluderer Figaro i Il barbiere di Siviglia, Henrik i Maskerade, Marullo i Rigoletto, Schaunard i La Bohème  og Bello i La Fanciulla del West.
I sæsonen 2018/19 var Leif Jone en del af solistensemblet ved Dansk Nationalopera med sang Escamillo i Carmen  og rollen som Tadeusz i den skandinaviske premiere på Weinbergs Holocost-opera Die Passagierin. Den følgende sæson vendte han tilbage til Den Nationale Opera for titelrollen som Onegin i  Eugene Onegin, og samtidig sang han rollen som Omø i deres babyopera produktion Hjertelyd. I foråret 2021 vendte han tilbage til Den Kongelige Opera for at synge Henriks krævende rolle i Maskerade  af Carl Nielsen.
Leif Jone er også en erfaren oratoriesolist og liedersanger. For nylig har han turneret i Danmark med Italienisches Liederbuch af Hugo Wolf.

Efter sin uddannelse som repetitør ved Guildhall School of Music and Drama og National Opera Studio i London, begyndte Ian Ryan sin karriere som repetitør for Scottish Opera. Han har siden arbejdet for mange af de andre store operaselskaber, festivaler og orkestre i Storbritannien, herunder English National Opera, Opera North, Welsh National Opera, BBC Symphony Orchestra og Edinburgh International Festival.
I 2016 blev Ian Ryan tilknyttet Den Kongelige Opera, hvor han i dag virker både som repetitør, akkompagnatør og dirigent, ikke mindst ved forestillinger og koncerter på Takkelloftets intime scene. Han er jævnligt assistent for Den Kongelige Operas gæstedirigenter. Blandt højdepunkterne har været ”Den flyvende Hollænder” med Jun Märkl og Otello med Pier Giorgio Morandi.